Sebuah meteoroid terhempas ke Marikh, dan NASA merekodkan bunyi ganjil yang dibuatnya. Jom dengar

Buat pertama kalinya, NASA telah menangkap bunyi aneh meteoroid yang sedang belayar melalui atmosfera planet lain dan terhempas ke tanah.

Rakaman itu, disiarkan pada 19 September di YouTubemenggabungkan “gelombang seismik dan akustik” yang dikesan apabila batu angkasa melanda Marikh pada 5 Sept. 2021, Makmal Propulsion Jet NASA berkata dalam satu kenyataan berita.

Bertahan hanya kira-kira 3 saat, bunyi itu bermula dengan desisan – batu terbang di langit – dan berakhir dengan “bloops.”

“Ia adalah kali pertama bunyi kesan meteoroid ditangkap berlaku di planet lain, dan ia mungkin tidak seperti yang anda harapkan,” laporan makmal.

nasacraters3.jpg
NASA melaporkan ketiga-tiga kawah ini terbentuk pada 5 September 2021, oleh kesan meteoroid di Marikh dan ia adalah “yang pertama dikesan oleh InSight NASA.” NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

“Anda mendengar tiga ‘bloops’ yang mewakili detik-detik kesan yang berbeza: meteoroid memasuki atmosfera Marikh, meletup menjadi kepingan, dan menghentam tanah. Bunyi pelik itu disebabkan oleh kesan atmosfera yang turut diperhatikan di padang pasir di Bumi, di mana bunyi bernada rendah tiba sebelum bunyi bernada tinggi.”

Meteoroid – “istilah untuk batuan angkasa masuk sebelum ia mencecah tanah” – meletup menjadi sekurang-kurangnya tiga bahagian, meninggalkan tiga kawah yang berbeza, kata saintis.

NASA berkata pendarat InSightnya menangkap gelombang seismik dan Mars Reconnaissance Orbiter NASA terbang di atas tapak hentaman dan mengambil gambar “tiga bintik gelap di permukaan.”

Satu kertas kerja yang diterbitkan pada 19 September dalam jurnal peer-reviewed Geosains Alam melaporkan NASA telah merekodkan empat kesan meteoroid di Marikh sejak Ogos 2021, “antara 53 dan 180 batu (85 dan 290 kilometer) dari lokasi InSight.”

Keempat-empatnya menghasilkan gempa bumi (seperti gempa bumi) dalam julat magnitud 2.0, kata pegawai.

“Penyelidik telah hairan mengapa mereka tidak mengesan lebih banyak kesan meteoroid di Marikh,” kata NASA.

“Planet Merah terletak bersebelahan dengan tali pinggang asteroid utama sistem suria, yang menyediakan bekalan batuan angkasa yang mencukupi untuk merosakkan permukaan planet. Kerana atmosfera Marikh hanya 1% setebal Bumi, lebih banyak meteoroid melaluinya tanpa hancur, “kata NASA.

Ada kemungkinan lebih banyak kesan telah berlaku sejak InSight mendarat pada 2018tetapi mereka “dikaburkan oleh bunyi dari angin atau oleh perubahan bermusim dalam atmosfera,” kata pasukan InSight.

Pengarang utama kertas itu, Raphael Garcia dari Institut Supérieur de l’Aéronautique et de l’Espace Perancis di Toulouse, berkata tapak kesan sedemikian “adalah jam sistem suria.”

“Para saintis boleh menganggarkan usia permukaan planet dengan mengira kawah impaknya: Semakin banyak mereka melihat, semakin tua permukaannya,” katanya dalam siaran berita.

Cerita berkaitan dari Miami Herald

Mark Price telah menjadi wartawan untuk The Charlotte Observer sejak 1991, yang meliputi rentak termasuk sekolah, jenayah, imigresen, isu LGBTQ, gelandangan dan organisasi bukan untung. Beliau lulus dari Universiti Memphis dengan jurusan kewartawanan dan sejarah seni, dan minor dalam geologi.

We wish to say thanks to the writer of this article for this amazing web content