Seorang ahli astronomi berpendapat teknologi asing mungkin berada di dasar lautan. Tidak semua orang bersetuju

Meteor melintasi langit semasa hujan meteor Perseid tahunan pada Ogos 2021 di Spruce Knob, di Virginia Barat. Seorang ahli astronomi Harvard berpendapat meteor di lantai Lautan Pasifik Selatan boleh menjadi objek teknologi yang dicipta oleh makhluk asing.

Bill Ingalls/NASA

Lapan tahun lalu, meteor yang dipercayai sepanjang 2 kaki memasuki atmosfera Bumi pada kelajuan lebih 100,000 batu sejam sebelum meletup menjadi serpihan kecil dan panas dan jatuh ke Lautan Pasifik Selatan.

Sesetengah saintis percaya ia datang daripada sistem bintang lain, yang akan menjadikannya objek antara bintang pertama yang diketahui sebesar saiznya yang memberi kesan kepada Bumi.

Kini, profesor Avi Loeb, dari Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian, sedang merancang ekspedisi untuk mendapatkan serpihan meteor dari dasar lautan. Dengan menganalisis serpihan, dia berharap untuk menentukan asal usul objek itu — malah membuat cadangan luar biasa bahawa ia boleh menjadi objek teknologi yang dicipta oleh makhluk asing.

Namun ahli astronomi berhati-hati dengan dakwaannya, memetik kekurangan data mengenai objek dan bukti yang tidak mencukupi untuk menyokong sangkaan beraninya tentang kehidupan makhluk asing.

1661953473 569 Seorang ahli astronomi berpendapat teknologi asing mungkin berada di dasar

Bolehkah lautan mengandungi teknologi makhluk asing? Ahli astronomi Avi Loeb berpendapat ada peluang.

Apa yang dia cari?

Objek yang dicari oleh Loeb, yang ditetapkan CNEOS 2014-01-08, telah dikesan pada 2014 oleh rangkaian satelit yang digunakan untuk memantau langit untuk asteroid yang berpotensi berbahaya. Menggunakan data yang diterbitkan oleh NASA, Loeb dan Amir Siraj, ketika itu seorang sarjana Universiti Harvard yang mempelajari astrofizik, mula-mula mencadangkan objek itu datang dari luar sistem suria kita pada 2019.

“Ia bergerak sangat pantas, kira-kira 40 kilometer sesaat apabila ia meletup di atmosfera yang lebih rendah,” kata Loeb. “Dan daripada itu, kita boleh membuat kesimpulan bahawa ia bergerak terlalu cepat untuk terikat kepada matahari.”

Loeb dan Siraj menyerahkan kertas kerja membuat kes mereka kepada jurnal astronomi yang disemak rakan sebaya. Kertas itu ditolak kerana data mereka tidak lengkap. Beberapa data bergantung pada pemerhatian daripada sistem pengesanan peluru berpandu terperingkat, menjadikan anggaran Loeb dan Siraj tentang halaju objek mustahil untuk disahkan oleh pengulas.

Tetapi pada bulan April, memo yang diterbitkan oleh US Space Command seolah-olah mengesahkan bahawa objek itu datang dari sistem bintang lain.

Kini, Loeb melancarkan ekspedisi bernilai $1.5 juta untuk mendapatkan semula kepingan meteor dari dasar lautan. Berdasarkan data dari Jabatan Pertahanan, Loeb telah menumpukan pencariannya ke kawasan seluas hampir 40 batu persegi.

“Ia sama seperti memotong rumput, ” kata Loeb. “Kami merancang untuk menggunakan kereta luncur dengan magnet yang akan mencedok lapisan yang sangat nipis dari bahagian atas kotoran.”

Dia mengatakan bahawa ujian komposisi objek boleh menentukan sama ada ia menyerupai yang terdapat dalam sistem suria kita.

“Terdapat juga kemungkinan bahawa ia akan dibuat daripada beberapa aloi yang tidak disatukan oleh alam semula jadi, dan itu akan membayangkan objek itu adalah teknologi, ” kata Loeb. “Jika anda bertanya apa kehendak saya, jika ia memang asal tiruan, dan terdapat beberapa komponen objek yang terselamat, dan jika ia mempunyai sebarang butang padanya, saya ingin menekannya.”

Ahli astronomi lain sangat skeptikal

Ramai ahli astronomi menolak idea objek itu berteknologi, dengan mengatakan terdapat penjelasan semula jadi yang jauh lebih mudah dan lebih berkemungkinan. Dan ada yang teragak-agak untuk membuat kesimpulan bahawa meteor itu datang dari luar sistem suria kita.

Masalah terbesar ialah data itu sendiri. Sukar untuk benar-benar memerhati objek kecil dan pantas di atmosfera.

“Jika anda satelit dan anda sedang melihat meteor … anda boleh mendapatkan gerakan kiri-ke-kanan, tetapi sukar untuk mengetahui sama ada ia datang ke arah anda atau bergerak menjauhi anda,” kata Steve Desch, seorang profesor astrofizik di Arizona State University. Beliau berkata ini akan membuat anggaran halaju objek terdedah kepada ralat, menjadikannya sukar untuk mengesahkan sama ada ia adalah antara bintang.

Data itu juga “disanatkan, ” kata Desch. Oleh kerana sesetengah data datang daripada rangkaian yang termasuk satelit tentera terperingkat, data yang tersedia dilucutkan maklumat yang boleh mendedahkan keupayaan pertahanan AS, seperti bar ralat yang menunjukkan ketepatan ukuran.

1661953473 815 Seorang ahli astronomi berpendapat teknologi asing mungkin berada di dasar

Avi Loeb mahu menguji beberapa idea yang jauh. Ahli astronomi itu melancarkan ekspedisi bernilai $1.5 juta untuk mendapatkan kepingan meteor dari dasar lautan. Dia mengatakan bahawa jika objek itu ditentukan sebagai asal tiruan dan mempunyai sebarang butang padanya, dia “suka-suka menekannya.”

Imej Countess/Getty Jemal

Ahli astronomi Robert Weryk mengkaji objek berhampiran Bumi yang dikesan oleh teleskop Pan-STARRS, dan dia berkata memo Perintah Angkasa lepas tidak mencukupi untuk membuat kesimpulan yang kukuh tentang asal-usul objek itu.

“Saya agak terpaksa mengambilnya dengan sebutir garam,” katanya. “Saya faham mengapa mereka tidak akan mengeluarkan lebih banyak maklumat, tetapi saya fikir ia adalah penting … untuk benar-benar membuat kesimpulan tentang objek ini sebagai antara bintang.”

“Saya rasa ada kes yang perlu dibuat bahawa ini boleh menjadi antara bintang dalam asalnya,” kata Meenakshi Wadhwa, seorang saintis planet di Arizona State University. “[But I would] tambah kaveat bahawa tiada satu pun karya setakat ini dalam kesusasteraan semakan rakan sebaya. … Sains belum benar-benar ditapis sehingga saya ingin melihatnya disemak.”

Akhirnya, pengkritik Loeb menunjukkan kesukaran dengan ekspedisi itu sendiri.

“Inilah yang saya panggil pelan yang meragukan,” kata Ethan Siegel, ahli astrofizik dan komunikator sains yang secara vokal dikritik Dakwaan masa lalu Loeb tentang makhluk asing.

Siegel dan Desch bersetuju bahawa terdapat terlalu banyak pembolehubah — angin atmosfera dan arus lautan, contohnya — untuk menentukan lokasi carian dengan yakin. Pasukan pencari akan mencari “hanya gram bahan” selepas ia “berpusing-pusing di dasar laut selama bertahun-tahun,” kata Desch.

“Jika anda ingin melabur dalam menyewa kapal selam dan turun ke dasar lautan untuk … mengejar angsa liar, anda boleh melakukannya,” kata Siegel. “Jika anda mahu mengambil semua wang anda dan membuangnya ke tengah lautan, anda juga boleh melakukannya.”

Loeb tidak berputus asa. Baginya, ekspedisi itu adalah peluang untuk mencipta sejarah. Jika Loeb menjumpai kepingan meteor dan ia berasal dari antara bintang, ini mungkin kali pertama manusia mendapatkan objek antara bintang sebesar saiznya.

Sebagai tindak balas kepada pengkritiknya, Loeb menggambarkan karyanya sebagai “arkeologi antara bintang.”

“Maksud saya ialah jika penghuni gua mencari telefon bimbit, penghuni gua akan berpendapat telefon bimbit itu adalah sejenis batu yang tidak pernah kita lihat sebelum ini,” katanya.

“Dan satu-satunya cara untuk mengetahui adalah dengan menekan beberapa butang pada telefon bimbit ini dan menyedari bahawa ia merakam suara anda, ia merakam imej anda. Kemudian ia akan menjadi jelas bahawa ia bukan rock.”

We would love to thank the writer of this article for this amazing material