Serpihan asteroid yang melanda Bumi dan membunuh dinosaur mungkin ditemui dalam ambar

Ia adalah salah satu daripada beberapa penemuan menakjubkan di tapak fosil unik di Hell Creek Formation di North Dakota yang telah mengekalkan sisa-sisa detik bencana yang menamatkan era dinosaur — titik perubahan dalam sejarah planet ini.

fosil digali di sana termasuk ikan yang disedut serpihan yang diletupkan semasa mogok itu, seekor penyu tertusuk dengan kayu dan kaki yang mungkin milik dinosaur yang menyaksikan serangan asteroid itu.

DePalma, seorang penyelidik pascasiswazah di Universiti Manchester di United Kingdom dan profesor tambahan untuk jabatan geosains Florida Atlantic University, mula bekerja di Tanis, seperti yang dikenali sebagai tapak fosil, pada 2012.

Dataran berdebu dan terdedah sangat kontras dengan rupa tapak tersebut pada penghujung Zaman Cretaceous. Ketika itu, American Midwest ialah hutan hujan paya, dan laut pedalaman yang telah hilang sejak itu — dikenali sebagai Western Interior Seaway — berlari jauh dari kawasan yang kini dikenali sebagai Teluk Mexico ke Kanada.

Tanis berada lebih 2,000 batu dari kawah hentaman Chicxulub yang ditinggalkan oleh asteroid yang melanda pantai Mexico, tetapi penemuan awal yang dibuat di tapak itu meyakinkan DePalma bahawa ia memberikan bukti yang jarang berlaku tentang apa yang membawa kepada penghujung era dinosaur.

Tapak ini adalah rumah kepada beribu-ribu fosil ikan yang dipelihara dengan baik yang DePalma percaya tertimbus hidup-hidup oleh sedimen yang disesarkan ketika sekumpulan air besar yang dilepaskan oleh serangan asteroid bergerak ke kawasan pedalaman. Tidak seperti tsunami, yang boleh mengambil masa berjam-jam untuk sampai ke darat selepas gempa bumi di laut, badan air yang bergerak ini, yang dikenali sebagai seiche, melonjak keluar serta-merta selepas asteroid besar itu terhempas ke dalam laut.

Dia pasti bahawa ikan itu mati dalam masa sejam selepas serangan asteroid, dan bukan akibat kebakaran hutan besar-besaran atau musim sejuk nuklear yang berlaku pada hari dan bulan berikutnya. Ini kerana “sferu impak” — serpihan kecil batu cair yang dilemparkan dari kawah ke angkasa lepas di mana ia terhablur menjadi bahan seperti kaca — ditemui bersarang di dalam insang ikan. Analisis fosil ikan juga telah mendedahkan asteroid terkena pada musim bunga.

“Satu demi satu bukti mula menyusun dan mengubah cerita. Ia adalah perkembangan petunjuk seperti penyiasatan Sherlock Holmes,” kata DePalma.

“Ia memberikan cerita detik demi detik tentang apa yang berlaku sejurus selepas kesan dan anda akhirnya mendapat sumber yang begitu kaya untuk penyiasatan saintifik.”

Asteroid yang membinasakan dinosaur melanda pada musim bunga

Banyak penemuan terbaru yang didedahkan dalam dokumentari itu belum diterbitkan dalam jurnal saintifik.

Michael Benton, seorang profesor paleontologi vertebrata di Universiti Bristol, yang bertindak sebagai penasihat saintifik dalam dokumentari itu, berkata walaupun ia adalah “perkara konvensyen” bahawa tuntutan saintifik baharu harus melalui semakan rakan sebaya sebelum didedahkan di televisyen, dia dan ramai ahli paleontologi lain menerima bahawa tapak fosil itu benar-benar mewakili “hari terakhir” dinosaur.

“Sesetengah pakar telah berkata ‘baik, ia mungkin sehari selepas atau sebulan sebelum … tetapi saya lebih suka penjelasan yang paling mudah, iaitu ia benar-benar mendokumentasikan hari asteroid melanda di Mexico,” katanya melalui e-mel.

Anggota badan kepunyaan Thescelosaurus, dinosaur pemakan tumbuhan kecil, kerana ia digali dari tapak fosil Tanis di North Dakota. Makhluk itu mungkin telah menyaksikan asteroid yang menamatkan era dinosaur.

Asal kosmik

Kebanyakan berkaca sfera hentaman yang mula-mula mendedahkan cap jari kesan asteroid kepada DePalma dipelihara sebagai tanah liat hasil daripada proses geologi selama berjuta-juta tahun. Walau bagaimanapun, DePalma dan rakan sekerjanya juga telah menemui beberapa sfera yang mendarat di damar pokok pada permukaan kayu balak pada hari yang menentukan dan diawet dalam ambar.

“Dalam ambar itu kami telah menemui beberapa sferules yang pada asasnya membeku dalam masa, kerana, sama seperti serangga dalam ambar yang dipelihara dengan sempurna, apabila spherules ini memasuki ambar, air tidak dapat sampai ke mereka. Mereka tidak pernah berpusing. kepada tanah liat, dan ia terpelihara dengan sempurna,” katanya.

Ia “seperti mendapatkan vial sampel, berjalan kembali ke masa lalu dan mendapatkan sampel dari tapak kesan dan kemudian menyimpannya untuk sains,” DePalma berkata.

Mereka dapat mengesan beberapa serpihan kecil batu yang belum cair di dalam sfera kaca. Kebanyakan serpihan batu kecil ini kaya dengan kalsium — berkemungkinan daripada batu kapur di bawah Semenanjung Yucatan, kata DePalma.

Ditunjukkan di sini ialah ambar dengan sekeping berpotensi asteroid di dalamnya.

“Tetapi dua daripadanya sangat berbeza dalam komposisi. Anda mempunyai pancang dalam kromium dan nikel dan beberapa unsur lain yang hanya biasa dalam bahan meteorit dan serpihan itu berdasarkan analisis awal kami…hampir pasti berasal dari kosmik.”

DePalma berkata mereka berharap dapat mengesahkan dari mana asteroid itu dibuat dan dari mana ia mungkin — usaha yang telah menarik perhatian NASA; DePalma membentangkan penemuannya bulan lepas di agensi itu Pusat Penerbangan Angkasa Goddard di Greenbelt, Maryland.

“Contoh serpihan kecil ini, mungkin mikrogram, asteroid yang berlanggar — hakikat bahawa rekod itu disimpan, akan mengejutkan,” kata Ketua Saintis Goddard Jim Garvin, yang telah mengkaji kawah impak di Bumi dan Marikh.

Penyelidikan mengenai ambar yang terkubur spherules belum diterbitkan dalam jurnal semakan rakan sebaya. Semasa semakan rakan sebaya, saintis memberikan maklum balas yang teliti tentang kerja satu sama lain untuk memastikan ia dapat diteliti. DePalma berkata semakan rakan sebaya kertas mengenai penemuan awal akan diterbitkan “dalam beberapa bulan akan datang.”

Kaki dinosaur

Kaki dinosaur yang sangat dipelihara dengan kulit dalam kebijaksanaan adalah satu lagi penemuan dari tapak Tanis yang dipaparkan dalam dokumentari, yang pertama kali disiarkan di UK pada bulan April, dan telah menjadi tumpuan dalam dunia paleontologi.

Fosil kaki Thescelosaurus selepas digali.

Sangat sedikit fosil dari Zaman Cretaceous telah ditemui di batuan paling atas rekod geologi, dan mungkin anggota badan — yang dimiliki oleh Thescelosaurus, dinosaur pemakan tumbuhan kecil DePalma dan rakan-rakannya ditemui — boleh mati pada hari asteroid itu melanda. Pemeliharaan tisu lembut seperti kulit menunjukkan bahawa badannya tidak mempunyai masa untuk mereput sebelum tertimbus dalam sedimen.

“Satu-satunya dua senario yang disokong di sini ialah ia mati dalam lonjakan atau ia mati sejurus sebelum (serangan asteroid) tetapi terlalu dekat dalam masa sehingga ia benar-benar tidak mempunyai masa untuk mereput. Ini bukan sesuatu yang telah mati bertahun-tahun sebelum ini dan kemudian diolah semula. Itu tidak berlaku dengan tisu lembut seperti itu.”

Analisis terperinci mengenai tulang kaki dinosaur boleh menjelaskan keadaan seperti apa sebelum kesannya.

Telur pterosaurus yang ditemui di Tanis adalah satu-satunya telur yang ditemui di Amerika Utara.

Penemuan hebat lain dari laman web ini termasuk telur pterosaurus fosil, yang pertama ditemui di Amerika Utara. Ia menunjukkan bahawa telur reptilia terbang gergasi itu lembut seperti kebanyakan reptilia hari ini. Penyu fosil dengan batang kayu melalui badannya adalah bukti bahawa makhluk itu tertusuk semasa lonjakan air yang dilepaskan oleh serangan asteroid.

Kerja-kerja yang dilakukan di Tanis bukan sahaja menunjukkan perincian yang menakjubkan tentang apa yang berlaku pada hari asteroid itu melanda, ia juga memberikan gambaran menjadi peristiwa yang menyebabkan kepupusan besar-besaran dan bagaimana kepupusan itu kemudiannya berlaku. DePalma berharap ini akan menyediakan rangka kerja untuk memikirkan krisis iklim hari ini.

“Rekod fosil memberi kita tingkap kepada butiran bahaya berskala global dan tindak balas biota Bumi terhadap bahaya itu,” kata DePalma. “Ia memberi kami… bola kristal melihat ke belakang dan membolehkan kami menerapkannya pada krisis ekologi dan alam sekitar hari ini.”

“Kedua-duanya mengejutkan, tetapi juga memberi manfaat kepada kami. Kerana dengan mengkaji peristiwa impak ini dengan lebih terperinci, kami boleh lebih bersedia untuk menjaga dunia kita sekarang.”

We want to say thanks to the author of this write-up for this incredible web content