Serpihan Asteroid Yang Membunuh Dinosaur Mungkin Ditemui di Tapak Fosil

GREENBELT, Md. — Serpihan murni penghempap ​​yang membunuh dinosaur telah ditemui, kata saintis yang mengkaji tapak North Dakota yang merupakan kapsul masa pada hari bencana itu 66 juta tahun lalu.

Objek yang menghempas Semenanjung Yucatán yang kini Mexico adalah kira-kira enam batu lebar, saintis menganggarkan, tetapi pengenalan objek itu kekal subjek perbahasan. Adakah ia asteroid atau komet? Jika ia adalah asteroid, apakah jenisnya – logam pepejal atau timbunan runtuhan batu dan habuk yang disatukan oleh graviti?

“Jika anda benar-benar dapat mengenal pastinya, dan kami sedang dalam perjalanan untuk melakukannya, maka anda sebenarnya boleh berkata, ‘Hebat, kami tahu apa itu,'” Robert DePalma, ahli paleontologi yang menerajui penggalian tapak , berkata pada hari Rabu semasa ceramah di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Greenbelt, Md.

Video ceramah dan perbincangan seterusnya antara Encik DePalma dan saintis NASA yang terkenal akan dikeluarkan dalam talian dalam seminggu atau dua minggu, kata jurucakap Goddard. Banyak penemuan yang sama akan dibincangkan dalam “Dinosaur: The Final Day,” dokumentari BBC yang dikisahkan oleh David Attenborough, yang akan disiarkan di Britain pada bulan April. Di Amerika Syarikat, program PBS “Nova” akan menyiarkan versi dokumentari bulan depan.

Apabila objek itu mengenai Bumi, mengukir kawah kira-kira 100 batu lebar dan hampir 20 batu dalam, batu cair terpercik ke udara dan disejukkan menjadi sfera kaca, salah satu kad panggilan yang berbeza bagi kesan meteor. Dalam kertas kerja 2019, Encik DePalma dan rakan sekerjanya menerangkan bagaimana hujan sfera yang turun dari langit menyumbat insang ikan dayung dan sturgeon, sehingga menyesakkan mereka.

Biasanya bahagian luar sfera hentaman telah diubah secara mineralogi oleh berjuta-juta tahun tindak balas kimia dengan air. Tetapi di Tanis, sebahagian daripada mereka mendarat di damar pokok, yang menyediakan penutup pelindung ambar, mengekalkannya hampir sama seperti hari mereka terbentuk.

Dalam penemuan terbaru, yang belum lagi diterbitkan dalam jurnal saintifik yang disemak rakan sebaya, Encik DePalma dan rakan penyelidiknya memfokuskan pada kepingan batu yang tidak cair di dalam kaca.

“Semua nugget kotor ini di dalam sana,” kata Encik DePalma, seorang pelajar siswazah di Universiti Manchester di England dan profesor tambahan di Florida Atlantic University. “Setiap bintik yang mengambil dari kaca jernih yang indah ini adalah serpihan.”

Menemui sferu bersalut ambar, katanya, adalah sama dengan menghantar seseorang kembali ke masa pada hari kesan, “mengumpul sampel, membotolkannya dan memeliharanya untuk saintis sekarang.”

Kebanyakan serpihan batu mengandungi paras strontium dan kalsium yang tinggi — petunjuk bahawa ia adalah sebahagian daripada kerak batu kapur tempat meteor itu melanda.

Tetapi komposisi serpihan dalam dua sfera adalah “sangat berbeza,” kata Encik DePalma.

“Mereka tidak diperkaya dengan kalsium dan strontium seperti yang kita jangkakan,” katanya.

Sebaliknya ia mengandungi tahap unsur yang lebih tinggi seperti besi, kromium dan nikel. Mineralogi itu menunjukkan kehadiran asteroid, dan khususnya jenis yang dikenali sebagai kondrit berkarbon.

“Untuk melihat sekeping pelakunya hanyalah satu pengalaman yang membingungkan,” kata Encik DePalma.

Penemuan itu menyokong penemuan dilaporkan pada tahun 1998 oleh Frank Kyte, seorang ahli geokimia di Universiti California, Los Angeles. Dr. Kyte berkata beliau telah menemui serpihan meteor dalam sampel teras yang digerudi di Hawaii, lebih 5,000 batu dari Chicxulub. Dr. Kyte berkata bahawa serpihan, kira-kira sepersepuluh inci, datang daripada peristiwa hentaman, tetapi saintis lain ragu-ragu bahawa mana-mana serpihan meteor itu boleh terselamat.

“Ia sebenarnya selaras dengan apa yang Frank Kyte beritahu kami tahun lalu,” kata Encik DePalma.

Dalam e-mel, Dr. Kyte berkata adalah mustahil untuk menilai tuntutan tanpa melihat data. “Secara peribadi, saya menjangkakan bahawa jika ada bahan meteorit dalam ejecta ini, ia akan menjadi sangat jarang dan tidak mungkin ditemui dalam jumlah besar ejecta lain di tapak ini,” katanya. “Tetapi mungkin mereka bernasib baik.”

Encik DePalma berkata terdapat juga beberapa buih dalam beberapa sfera. Oleh kerana sfera tidak kelihatan retak, ada kemungkinan ia boleh menahan cebisan udara dari 66 juta tahun dahulu.

Jim Garvin, ketua saintis di NASA Goddard, berkata ia akan menarik untuk membandingkan serpihan Tanis dengan sampel yang dikumpulkan oleh Misi OSIRIS-REX NASA, sebuah kapal angkasa yang sedang dalam perjalanan ke Bumi selepas lawatan ke Bennu, asteroid yang serupa tetapi lebih kecil.

Teknik terkini yang digunakan untuk mengkaji batuan angkasa, seperti baru-baru ini membuka sampel dari misi Apollo 50 tahun yang lalu, juga boleh digunakan pada bahan Tanis. “Mereka akan berfungsi dengan sempurna,” kata Dr. Garvin.

Dalam ceramah itu, Encik DePalma juga menunjukkan penemuan fosil lain termasuk kaki dinosaur yang dipelihara dengan baik, yang dikenal pasti sebagai Thescelosaurus pemakan tumbuhan. “Haiwan ini telah dipelihara sedemikian rupa sehingga anda mempunyai kesan kulit tiga dimensi ini,” katanya.

Tidak ada tanda-tanda bahawa dinosaur dibunuh oleh pemangsa atau oleh penyakit. Itu menunjukkan dinosaur itu mungkin mati pada hari kesan meteor, mungkin dengan lemas dalam air banjir yang menimpa Tanis.

“Ini seperti CSI dinosaur,” kata Encik DePalma. “Sekarang, sebagai seorang saintis, saya tidak akan berkata, ‘Ya, 100 peratus, kami mempunyai haiwan yang mati dalam lonjakan kesan,'” katanya. “Adakah ia serasi? Ya.”

Neil Landman, kurator emeritus dalam bahagian paleontologi di Muzium Sejarah Semula Jadi Amerika di New York, melawat Tanis pada tahun 2019. Dia melihat salah satu fosil ikan dayung dengan sfera dalam insangnya dan yakin bahawa tapak itu memang menangkap hari malapetaka dan akibatnya. “Ia adalah urusan sebenar,” katanya dalam temu bual telefon.

Encik DePalma juga menunjukkan imej embrio pterosaurus, reptilia terbang yang hidup pada zaman dinosaur. Kajian menunjukkan telur itu lembut seperti tokek zaman moden, dan tahap kalsium yang tinggi dalam tulang dan dimensi sayap embrio. menyokong penyelidikan sedia ada bahawa reptilia itu mungkin boleh terbang sebaik sahaja mereka menetas.

Steve Brusatte, ahli paleontologi di Universiti Edinburgh di Scotland yang berkhidmat sebagai perunding untuk dokumentari BBC, juga yakin bahawa ikan itu mati pada hari itu, tetapi dia belum pasti bahawa dinosaur dan telur pterosaurus turut menjadi mangsa kesan.

“Saya belum lagi melihat bukti slam-dunk,” katanya dalam e-mel. “Ia adalah cerita yang boleh dipercayai tetapi belum lagi dibuktikan tanpa keraguan munasabah dalam kesusasteraan yang disemak oleh rakan sebaya.”

Tetapi embrio pterosaurus bagaimanapun adalah “penemuan yang menakjubkan,” katanya. Walaupun pada mulanya ragu-ragu, dia menambah bahawa selepas melihat foto dan maklumat lain, “Saya terpesona. Bagi saya, ini mungkin fosil paling penting daripada Tanis.”

We wish to say thanks to the writer of this write-up for this incredible material