SpaceX melancarkan Starship, menyusun roket terbesar di dunia, dan ace Starlink melancarkan beberapa jam

Dalam masa 15 jam, SpaceX telah melancarkan Starship baharu ke kemudahan pelancaran dan ujian Texas Selatannya, memasang semula roket terbesar di dunia, melancarkan satelit Starlink ke orbit, dan mendapatkan semula penggalak Falcon 9 yang digunakan semula di pelabuhan.

Ledakan aktiviti bermula sekitar matahari terbenam di kilang roket Starbase SpaceX di Boca Chica, Texas apabila prototaip Starship kelas orbit baharu meninggalkan ‘sarangnya’ buat kali pertama. SpaceX melancarkan Starship – dikenali sebagai Ship 25 – beberapa batu di bawah lebuh raya ke kemudahan pelancaran dan ujiannya yang berdekatan, tempat pekerja menyambungkannya ke kren besar dan menunggu waktu siang.

Sekitar jam 9 pagi CDT pada hari berikutnya, 20 Oktober, SpaceX mengangkat Ship 25 ke salah satu daripada dua tempat ujian Starship, di mana ia akhirnya akan cuba menyelesaikan beberapa ujian kelayakan. Semasa Kapal 25 masih digantung di udara, menara pelancar orbit pad pelancar Starbase mula mengangkat prototaip berbeza, Kapal 24, ke udara dengan sepasang ‘penyepit’ gergasi – lengan mekanikal yang direka oleh SpaceX untuk menggantikan salah satu yang terbesar. kren mudah alih di dunia.

Kemudian, semasa ia menyusun Kapal 24 di atas Super Heavy Booster 7 dan memasang Kapal 25 pada tempat ujian, sebuah roket Falcon 9 yang membawa 54 satelit Starlink baharu berlepas dari Cape Canaveral, Florida. Beberapa minit sebelum itu, SpaceX telah selesai membuat penggalak Falcon 9 yang digunakan semula dari salah satu platform pendaratan kapal dronnya di pelabuhan sepuluh batu ke selatan.

Starlink 4-36 ialah pelancaran ke-48 SpaceX pada tahun 2022 dan pelancaran ke-56 dalam masa kurang daripada 12 bulan, jadi program pelancaran Falconnya tidak perlu membuang masa. Kapal dron Just Read The Instructions (JRTI) kembali ke pelabuhan dengan penggalak Falcon 9 B1069 kira-kira 12 jam sebelum roket itu dipindahkan dari dek kapal ke tempat duduk di ruang dok Port Canaveral SpaceX. Syarikat itu kini akan dapat menarik balik kaki B1069 dan menyelesaikan sebarang pengubahsuaian kapal penggalak dan dron yang diperlukan, memastikan kedua-duanya akan bersedia untuk misi seterusnya mereka dalam masa terdekat.

Kembali ke Texas, SpaceX dijadualkan mula menguji roket Starship yang disusun sepenuhnya buat kali pertama seawal Isnin, 24 Oktober. Kapal 24 telah dipasang semula pada Booster 7 untuk tujuan itu selepas SpaceX membongkar pasangan itu selama beberapa hari, mungkin disebabkan oleh ramalan angin kencang. Kempen ujian dijangka bermula dengan latihan pakaian basah penuh (WDR) pertama kapal Starship dua peringkat, bermakna roket itu akan dimuatkan sepenuhnya dengan beribu-ribu tan cecair metana dan propelan oksigen dan dijalankan melalui kira detik pelancaran simulasi yang tamat sejurus sebelum penyalaan enjin.

Jika berjaya, SpaceX berkemungkinan akan memulakan semula ujian kebakaran statik Booster 7 dan terus bekerja sehingga penyalaan serentak pertama bagi kesemua 33 enjin Raptor 2nya. Jika pasangan itu bertahan dalam ujian WDR dan kebakaran statik, SpaceX boleh mula menyediakan roket yang sama untuk debut pelancaran orbit Starship.

Jika isu penting timbul semasa ujian, SpaceX boleh memilih untuk menamatkan Kapal 24 dan/atau Booster 7 dan beralih kepada pasangan baharu dan dipertingkatkan: kemungkinan Kapal 25 dan Booster 8 atau 9. Sudah selesai, Super Heavy Booster 8 tidak disentuh. Tapak pelancaran Starbase selama berminggu-minggu, menjadikannya tidak pasti sama ada SpaceX sebenarnya berhasrat untuk menguji atau menggunakan prototaip. Booster 9 hanya tinggal satu timbunan lagi daripada siap, pada ketika itu ia akan bersedia untuk memulakan ujian bukti. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk, ciri B9 penambahbaikan yang ketara yang akan menjadikannya lebih berdaya tahan kegagalan enjin Raptor pertengahan penerbangan. Ia juga boleh menjadi penggalak Super Heavy pertama tanpa sistem hidraulik, terima kasih kepada versi baharu Raptor yang menggantikan vektor tujahan hidraulik dengan alternatif berkuasa bateri.

Starship S25 boleh memulakan ujian buktinya sendiri seawal minggu depan. Tidak seperti Kapal 24, Kapal 25 terus dari kilang ke tempat ujian yang telah diubah suai dengan enam ram hidraulik. Domba jantan tersebut akan mensimulasikan tujahan enam enjin Raptor 2 (sehingga ~1400 tan atau 3.1M lbf) manakala Starship pada masa yang sama dimuatkan dengan oksigen cecair kriogenik dan/atau nitrogen, menggabungkan tegasan mekanikal dan haba puncak ke dalam satu ujian. Setelah Ship 25 selesai, ia akan digulung semula ke kilang untuk pemasangan enjin Raptor dan akhirnya akan kembali ke pad untuk ujian kebakaran statik.

SpaceX melancarkan Starship, menyusun roket terbesar di dunia, dan ace Starlink melancarkan beberapa jam








We would like to thank the author of this article for this awesome web content

SpaceX melancarkan Starship, menyusun roket terbesar di dunia, dan ace Starlink melancarkan beberapa jam


You can find our social media profiles , as well as the other related pageshttps://paw6.info/related-pages/