Spesies Lebah Baharu Yang Pelik Ditemui Dengan Muncung Seperti Anjing

Spesimen spesies lebah baru, Leioproctus zephyr. Kredit: Universiti Curtin

Spesies lebah asli baharu dengan “muncung” seperti anjing telah ditemui di kawasan belukar Perth di Australia Barat. Ia dikenal pasti melalui penyelidikan yang diterajui oleh Universiti Curtin yang memberi penerangan baharu tentang pendebunga kami yang paling penting.

Dr. Kit Prendergast, dari Sekolah Molekul dan Sains Hayat Curtin, menamakan spesies baharu itu sempena anjing peliharaannya Zephyr selepas perasan bahagian muka serangga yang menonjol kelihatan serupa dengan muncung anjing. Nama itu juga mengakui peranan yang dimainkan anjingnya dalam memberikan sokongan emosi semasa PhDnya. Dr Prendergast adalah pengarang kertas kerja mengenai penemuan yang diterbitkan pada 31 Oktober di Jurnal Penyelidikan Hymenoptera.

Menurut Dr. Prendergast, penemuan yang jarang dan luar biasa itu akan menambah pengetahuan sedia ada tentang biodiversiti kita yang sedang berkembang. Ia juga akan memastikan lebah, dinamakan Leioproctus zephyrtelah dilindungi oleh usaha pemuliharaan.

“Apabila saya mula-mula meneliti spesimen yang saya kumpul semasa tinjauan PhD saya menemui kepelbagaian biologi lebah asli di kawasan bandar di kawasan panas biodiversiti WA barat daya, saya langsung tertarik dengan wajah lebah yang sangat luar biasa itu,” kata Dr. Prendergast.

Spesimen Leioproctus zephyrus

Spesimen spesies lebah baru, Leioproctus zephyr. Kredit: Universiti Curtin

“Apabila saya pergi untuk mengenal pasti ia, saya mendapati ia tidak sepadan dengan spesies yang diterangkan, dan saya pasti bahawa jika ia adalah spesies yang diketahui, ia agak mudah untuk dikenal pasti memandangkan betapa luar biasa dari segi rupa.

“Anda hanya boleh mengesahkan spesies tertentu sebaik sahaja anda melihatnya di bawah mikroskop dan melalui proses panjang untuk cuba memadankan ciri-ciri mereka terhadap spesies lain yang dikenal pasti, kemudian melalui koleksi muzium.

“Ketika meneliti koleksi Entomologi Muzium WA, saya mendapati bahawa beberapa spesimen Leioproctus zephyrus pertama kali dikumpulkan pada tahun 1979, tetapi ia tidak pernah diterangkan secara saintifik.”

Dr Prendergast berkata dia teruja untuk memainkan peranan dalam menjadikan spesies ini dikenali dan menamakan mereka secara rasmi.

“Serangga secara amnya sangat pelbagai dan sangat penting, namun kami tidak mempunyai penerangan saintifik atau nama untuk kebanyakannya,” kata Dr. Prendergast.

“The Leioproctus zephyr mempunyai pengedaran yang sangat terhad, hanya berlaku di tujuh lokasi di seluruh barat daya WA setakat ini, dan belum dikumpulkan dari lokasi asalnya. Mereka tidak hadir sepenuhnya di taman kediaman dan hanya terdapat di lima sisa tanah belukar bandar yang saya tinjau, di mana mereka mencari makan dua spesies tumbuhan Jacksonia.

“Bukan sahaja spesies ini cerewet, mereka juga mempunyai clypeus yang kelihatan seperti muncung. Oleh itu, saya menamakan mereka sempena anjing saya Zephyr. Dia sangat penting untuk kesihatan mental dan kesejahteraan saya semasa tempoh mencabar untuk membuat PhD dan seterusnya.”

Dr. Prendergast dapat mengesahkan bahawa spesies baru itu paling rapat dengan spesies lain yang tidak dikenali Leioproctus melalui DNA barcoding.

Rujukan: “Leioproctus zephyr Prendergast (Hymenoptera, Colletidae, Leioproctus), spesies lebah baharu oligoletik dengan clypeus tersendiri” oleh Kit S. Prendergast, 31 Oktober 2022, Jurnal Penyelidikan Hymenoptera.
DOI: 10.3897/jhr.93.85685