Tangkapan fosil ikan dari China termasuk gigi tertua yang pernah ada

NEW YORK (AP) — Satu tangkapan besar fosil ikan di selatan China termasuk gigi tertua pernah ditemui — dan mungkin membantu saintis mempelajari cara nenek moyang akuatik kita mendapat gigitan mereka.

Penemuan ini menawarkan petunjuk baharu tentang tempoh evolusi penting yang sukar untuk disempurnakan kerana sehingga kini saintis tidak menemui banyak fosil dari era itu. Dalam satu siri empat kajian, yang diterbitkan hari Rabu dalam jurnal Nature, penyelidik memperincikan beberapa penemuan mereka, daripada gigi purba hingga spesies yang tidak pernah dilihat sebelumnya.

Fosil itu bermula pada zaman Silur, era penting untuk kehidupan di bumi dari 443 juta tahun dahulu hingga 419 juta tahun dahulu. Para saintis percaya nenek moyang kita yang bertulang belakang, yang masih berenang di planet berair, mungkin mula berkembang gigi dan rahang sekitar masa ini.

Ini membolehkan ikan memburu mangsa dan bukannya “mengerutu” sebagai penyuap bawah, menapis makanan dari kotoran. Ia juga mencetuskan satu siri perubahan lain dalam anatomi mereka, termasuk pelbagai jenis sirip, kata Philip Donoghue, ahli paleontologi Universiti Bristol dan pengarang pada one daripada kajian.

“Ia hanya pada antara muka ini antara Dunia Lama dan Dunia Baru,” kata Donoghue.

Tetapi pada masa lalu, saintis tidak menemui banyak fosil untuk menunjukkan peralihan ini, kata Matt Friedman, ahli paleontologi Universiti Michigan yang tidak terlibat dalam penyelidikan. Mereka telah bergantung pada serpihan dari masa itu — seketul tulang belakang di sini, sedikit skala di sana.

Fosil-fosil dari China dijangka mengisi beberapa jurang tersebut ketika penyelidik di seluruh dunia menelitinya.

Satu pasukan lapangan menemui fosil pada 2019, Min Zhu, ahli paleontologi di Akademi Sains China yang mengetuai penyelidikan, berkata dalam e-mel. Pada hari hujan, selepas perjalanan yang mengecewakan yang tidak mendedahkan sebarang fosil, penyelidik meneroka timbunan batu berhampiran tebing di tepi jalan. Apabila mereka membelah satu batu, mereka mendapati kepala ikan fosil melihat ke belakang ke arah mereka.

Selepas mengangkut lebih banyak batu kembali ke makmal untuk pemeriksaan, pasukan penyelidik akhirnya menghasilkan pelbagai jenis fosil yang berada dalam keadaan baik untuk usia mereka.

Spesies yang paling biasa dalam tandan itu ialah ikan kecil berbentuk bumerang yang mungkin menggunakan rahangnya untuk mencedok cacing, kata Per Erik Ahlberg dari Universiti Uppsala Sweden, seorang pengarang pada salah satu kajian.

Satu lagi fosil menunjukkan makhluk seperti jerung dengan perisai tulang di hadapannya – gabungan yang luar biasa. Ikan tanpa rahang yang dipelihara dengan baik menawarkan petunjuk tentang cara sirip purba berkembang menjadi lengan dan kaki. Walaupun kepala fosil untuk ikan ini biasa dijumpai, fosil ini merangkumi seluruh badan, kata Donoghue.

Dan kemudian ada gigi. Para penyelidik menemui tulang yang dipanggil lingkaran gigi dengan banyak gigi tumbuh pada mereka. Fosil adalah 14 juta tahun lebih tua daripada mana-mana gigi lain yang ditemui daripada mana-mana spesies – dan memberikan bukti kukuh terawal rahang setakat ini, kata Zhu.

Alice Clement, ahli biologi evolusi di Universiti Flinders Australia yang tidak terlibat dengan penyelidikan, berkata penemuan fosil itu “luar biasa” dan boleh menulis semula pemahaman kita tentang tempoh ini.

Pelbagai fosil menunjukkan terdapat banyak makhluk bergigi yang berenang di sekeliling pada masa ini, Clement berkata dalam e-mel, walaupun ia adalah era evolusi seterusnya yang dianggap sebagai “Zaman Ikan.”

———

Jabatan Kesihatan dan Sains Associated Press menerima sokongan daripada Jabatan Pendidikan Sains Institut Perubatan Howard Hughes. AP bertanggungjawab sepenuhnya untuk semua kandungan.

We would like to give thanks to the writer of this short article for this awesome material