Teleskop Angkasa Hubble NASA mengesan bintang terjauh yang pernah dilihat

BARUAnda kini boleh mendengar artikel Fox News!

milik NASA Teleskop Angkasa Hubble telah mengesan cahaya individu yang paling jauh bintang pernah dilihat sehingga kini.

Agensi itu berkata bahawa bintang itu wujud dalam tempoh bilion tahun pertama selepas kelahiran alam semesta dalam Big Bang.

NASA berkata pemegang rekod bintang tunggal sebelumnya telah dikesan oleh teleskop pada 2018. Bintang itu wujud ketika alam semesta berusia kira-kira 4 bilion tahun, semasa “anjakan merah.”

NASA UMUMKAN RANCANGAN UNTUK MEMBANGUNKAN SECOND ARTEMIS MOON LANDER

“Anjakan merah” merujuk kepada cahaya dari objek jauh yang bergerak ke arah Bumi yang diregangkan atau “dialihkan” kepada panjang gelombang yang lebih panjang dan lebih merah apabila alam semesta mengembang.

Bintang ini terlalu jauh sehingga cahayanya mengambil masa 12.9 bilion tahun untuk sampai ke Bumi, dan kelihatan seperti ketika alam semesta berada pada anjakan merah 6.2 – atau 7% daripada usianya sekarang.

“Kami hampir tidak percaya pada mulanya, ia jauh lebih jauh daripada bintang anjakan merah yang paling jauh dan tertinggi sebelum ini,” Brian Welch, ahli astronomi Universiti Johns Hopkins dan pengarang utama kertas menerangkan penemuan itu, kata dalam satu kenyataan.

Pandangan terperinci ini menyerlahkan kedudukan bintang Earendel di sepanjang riak dalam ruang-masa yang membesarkannya dan membolehkan bintang itu dikesan dalam jarak yang begitu jauh—hampir 13 bilion tahun cahaya. Sekumpulan bintang yang dicerminkan pada kedua-dua belah garis pembesaran turut diserlahkan.
(Kredit: Sains: NASA, ESA, Brian Welch (JHU), Dan Coe (STScI); Pemprosesan imej: NASA, ESA, Alyssa Pagan (STScI))

Penemuan itu dibuat daripada data yang dikumpul semasa RELICS (Tinjauan Kluster Lensa Reionisasi) Hubble program.

Selepas mengkaji galaksi secara terperinci, Welch menentukan bahawa satu ciri ialah bintang yang sangat besar yang dipanggil Earendel, atau “bintang pagi” dalam bahasa Inggeris Lama.

“Earendel wujud sekian lama dahulu sehingga ia mungkin tidak mempunyai semua bahan mentah yang sama seperti bintang di sekeliling kita hari ini, ” jelas Welch.

TELESKOP RUANG WEB JAMES NASA MENCAPAI PENJELASAN MILESTONE, BERKONGSI PEMANDANGAN KOSMOS YANG MENAKJUBKAN

“Mempelajari Earendel akan menjadi tingkap kepada era alam semesta yang kita tidak biasa, tetapi itu membawa kepada semua yang kita tahu. Ia seperti kita telah membaca buku yang sangat menarik, tetapi kita mulakan dengan bab kedua, dan sekarang kami akan mempunyai peluang untuk melihat bagaimana ia bermula,” katanya.

Earendel adalah sekurang-kurangnya 50 kali ganda jisim matahari dan berjuta-juta kali lebih cerah. Ia dibesarkan secara semula jadi oleh gugusan galaksi WHL0137-08.

Ia kelihatan terus pada atau dekat dengan riak – atau “kaustik” – dalam fabrik ruang, yang memberikan pembesaran dan kecerahan maksimum.

Caustic menyebabkan Earendel menonjol, dengan kecerahannya diperbesarkan seribu kali ganda atau lebih.

Ahli astronomi menjangkakan ia akan kekal sangat besar untuk tahun-tahun akan datang, dan ia akan diperhatikan oleh Teleskop Angkasa James Webb NASA.

Para saintis pada masa ini tidak dapat menentukan sama ada Earendel adalah bintang binari dan komposisinya akan sangat menarik kerana ia terbentuk sebelum alam semesta dipenuhi dengan unsur-unsur berat yang dihasilkan oleh generasi berturut-turut bintang besar.

Jika penyelidikan tambahan mendapati bahawa Earendel hanya terdiri daripada hidrogen dan helium primordial, ia akan menjadi bukti pertama untuk bintang Populasi III legenda: bintang pertama yang dilahirkan selepas Big Bang.

KLIK DI SINI UNTUK MENDAPATKAN APP BERITA FOX

“Dengan Webb, kita mungkin melihat bintang lebih jauh daripada Earendel, yang akan menjadi sangat menarik,” kata Welch. “Kami akan pergi sejauh yang kami boleh. Saya suka melihat Webb memecahkan rekod jarak jauh Earendel.”

Objek terkecil yang sebelum ini dilihat pada jarak yang begitu jauh ialah gugusan bintang.

We want to say thanks to the writer of this short article for this awesome material