Teleskop Angkasa Hubble Tempat Bintang Tertua dan Terjauh Dikenali

Cahaya bintang, terang bintang, sejauh mana anda melihat malam ini.

Ahli astronomi mengumumkan pada hari Rabu penemuan bintang terjauh dan tertua yang pernah dilihat, satu titik cahaya yang bersinar 12.9 bilion tahun yang lalu, atau hanya 900 juta tahun selepas Letupan Besar yang melahirkan alam semesta.

Ini bermakna cahaya dari bintang itu mengembara 12.9 bilion tahun cahaya untuk sampai ke Bumi.

Penemuan itu adalah sebahagian daripada usaha menggunakan Teleskop Angkasa Hubble untuk mencari beberapa galaksi yang paling jauh dan terawal di alam semesta. Secara kebetulan, ahli astronomi dapat membezakan sistem bintang tunggal dalam salah satu galaksi tersebut.

“Ia adalah satu kejutan yang tidak dijangka untuk mencari sesuatu yang begitu kecil,” kata Brian Welch, seorang pelajar siswazah di Universiti Johns Hopkins di Baltimore yang merupakan pengarang kertas yang diterbitkan hari Rabu dalam jurnal Nature yang menerangkan penemuan itu.

Biasanya, objek yang jauh terlalu malap untuk dilihat. Tetapi Teori relativiti am Einstein, yang menerangkan cara graviti membengkokkan ruang, menawarkan penyelesaian yang berguna. Gugusan galaksi besar yang agak hampir dengan kita boleh bertindak sebagai kanta untuk menguatkan cahaya dari bintang dan galaksi yang jauh lebih jauh di belakangnya.

Tinjauan menggunakan Teleskop Angkasa Hubble telah memeriksa 41 gugusan galaksi. “Apabila anda melihat sekumpulan gugusan galaksi yang sangat besar, ada kemungkinan besar anda boleh menemui beberapa objek yang sangat dibesarkan di belakangnya,” kata En. Welch.

Gugusan galaksi biasanya membesarkan kecerahan objek di belakangnya sehingga faktor 10, kata Encik Welch.

Walau bagaimanapun, cahaya tidak dibesarkan sama rata. Riak dalam ruang masa boleh mencipta bintik terang, sama seperti riak pada permukaan kolam renang mencipta corak bintik terang di bahagian bawah kolam. Dalam meneliti salah satu galaksi jauh yang diperbesarkan, ahli astronomi mendapati bahawa satu titik cahaya berbaris dengan salah satu riak, dan kilauannya diperbesarkan seribu kali ganda atau lebih.

“Galaksi itu semacam terbentang ke dalam lengkok berbentuk bulan sabit yang panjang ini,” kata Encik Welch. “Dan kemudian bintang itu hanyalah satu komponen daripadanya.”

Kerana alam semesta mengembang, objek yang lebih jauh bergerak menjauh dengan lebih cepat. Itu mengalihkan frekuensi cahaya ke arah panjang gelombang yang lebih panjang. Bintang yang dikesan oleh Encik Welch dan rakan-rakannya memiliki apa yang oleh ahli astronomi panggil anjakan merah 6.2, jauh lebih tinggi daripada pemegang rekod sebelumnya untuk bintang tunggal yang paling jauh. Bintang itu, yang dilaporkan pada 2018, mempunyai anjakan merah 1.5, sepadan dengan masa alam semesta berusia kira-kira empat bilion tahun.

Para penyelidik menamakan bintang baharu itu Earendel — Bahasa Inggeris Lama untuk “bintang pagi.” Jika ia adalah satu bintang, ahli astronomi menganggarkan bahawa ia adalah bintang yang besar — ​​kira-kira 50 kali ganda jisim matahari kita. Ia juga boleh menjadi sistem dua atau lebih bintang.

Penjajaran Earendel dan gugusan galaksi akan berterusan selama bertahun-tahun, jadi Earendel akan menjadi salah satu sasaran pada tahun pertama pemerhatian oleh yang baru dilancarkan Teleskop Angkasa James Webbyang mempunyai cermin yang lebih besar daripada Hubble dan mengumpulkan cahaya pada panjang gelombang inframerah yang lebih panjang.

Pemerhatian Webb akan dapat mengukur kecerahan merentasi spektrum panjang gelombang. Itu akan membantu ahli astronomi menentukan suhu bintang. “Kami benar-benar memerlukan spektrum itu untuk menyatakan dengan pasti bahawa ini adalah bintang berbanding objek lain,” kata Encik Welch.

Encik Welch berkata selepas itu, pemerhatian yang lebih terperinci oleh Webb dapat mengenal pasti komposisi Earendel. Letupan Besar hanya menghasilkan unsur paling ringan, seperti hidrogen dan helium. Oleh itu, bintang terawal dijangka mengandungi kepekatan unsur yang lebih berat yang lebih rendah, yang dihasilkan oleh tindak balas pelakuran dalam bintang dan dalam letupan bintang yang mati. Hipotesis semasa ialah dengan lebih sedikit unsur yang lebih berat, lebih banyak bintang awal sepatutnya menjadi besar dan cerah.

“Nampaknya ia agak panas dan agak besar,” kata Steven Finkelstein, seorang ahli astronomi di Universiti Texas di Austin yang tidak terlibat dengan penyelidikan itu, mengenai Earendel.

Namun hanya satu bintang ini tidak cukup untuk membuktikan kes bintang yang lebih besar di alam semesta awal. “Tetapi ia pasti menyokongnya,” kata Dr Finkelstein. “Jika anda mula membina jumlah yang besar, dan kebanyakannya kelihatan agak besar, maka bukti akan menjadi lebih kuat dan lebih kuat bahawa bintang yang lebih besar adalah norma di alam semesta yang jauh.”

Teleskop Webb juga sepatutnya dapat mencari bintang lain yang dibesarkan jauh seperti Earendel, walaupun berapa banyak yang kebetulan dibarisi dengan kanta graviti masih belum dapat dilihat. Ia juga mungkin dapat melihat beberapa bintang pada anjakan merah antara 10 dan 20, sepadan dengan tempoh antara 100 juta dan 500 juta tahun selepas Big Bang.

“Yang betul di tingkap itu apabila kita fikir bintang pertama sedang terbentuk,” kata Dr. Finkelstein.

We wish to give thanks to the author of this article for this incredible web content