Teleskop James Webb NASA Merakam Pemandangan Ekstrem Penggabungan Galaksi

Memandangkan kita mempunyai lensa berkuasa yang menghala ke kawasan terdalam alam semesta, takrifan “kejutan” kita telah berubah sedikit apabila ia berkaitan dengan gambar astronomi.

Ia tidak lagi mengejutkan, sebenarnya, apabila Teleskop Angkasa James Webb NASA mendedahkan satu lagi sekeping kosmos yang cemerlang dan kuno. Pada ketika ini, kita tahu untuk mengharapkan apa-apa yang kurang daripada mesin penjejakan.

Sebaliknya, apabila teleskop menghantar balik a imej angkasa lepas, ia kini menimbulkan lebih banyak perasaan “JWST menyerang lagi”. Namun begitu, rahang kita jatuh secara sah setiap kali.

Versi sumbang “kejutan” ini telah berlaku sekali lagi — pada tahap yang agak melampau. Minggu lalu, saintis membentangkan pandangan cemerlang JWST tentang gugusan galaksi yang bergabung di sekitar lubang hitam yang besar yang menempatkan quasar yang jarang ditemui — aka an pancaran cahaya yang tidak dapat difahami yang memuntahkan dari pusat kekosongan kekosongan.

Banyak perkara yang berlaku di sini, saya tahu. Tetapi pasukan di sebalik penemuan itu berpendapat ia boleh meningkat lebih jauh.

“Kami fikir sesuatu yang dramatik akan berlaku dalam sistem ini, ” Andrey Vayner, ahli astronomi Johns Hopkins dan pengarang bersama kajian tentang adegan itu tidak lama lagi akan diterbitkan dalam Surat Jurnal Astrofizik, berkata dalam satu kenyataan. Buat masa ini, anda boleh menyemak garis besar terperinci penemuan dalam kertas diterbitkan di arXiv.

51656393132-877b8f8b6a-3k

Konsep seorang artis tentang galaksi dengan kuasar yang cemerlang di tengahnya.

NASA, ESA dan J. Olmsted (STScI)

Terutama menarik tentang potret ini ialah quasar di tangan dianggap sebagai quasar “sangat merah”, yang bermaksud ia sangat jauh dari kita dan oleh itu berakar umbi secara fizikal di kawasan ruang primitif yang jatuh berhampiran permulaan masa.

Pada dasarnya, kerana ia memerlukan masa untuk cahaya bergerak melalui angkasa, setiap aliran cahaya kosmik yang sampai ke mata kita dan mesin kita dilihat seperti dahulu. Malah cahaya bulan mengambil kira-kira 1.3 saat untuk mencapai Bumi, jadi apabila kita mengintai bulan, kita melihatnya 1.3 saat dahulu.

Lebih khusus lagi dengan quasar ini, saintis percaya ia mengambil masa kira-kira 11.5 bilion tahun untuk cahaya objek itu sampai ke Bumi, bermakna kita melihatnya seperti 11.5 bilion tahun yang lalu. Ini juga menjadikannya, menurut pasukan itu, salah satu yang paling berkuasa seumpamanya yang diperhatikan dari jarak yang begitu besar (11.5 bilion tahun cahaya, iaitu).

“Galaksi berada pada saat yang sempurna dalam hayatnya, akan berubah dan kelihatan berbeza sepenuhnya dalam beberapa bilion tahun,” kata Vayner mengenai alam di mana quasar berlabuh.

Menganalisis kelangkaan galaksi

Dalam imej berwarna-warni yang disediakan oleh Vayner dan rakan penyelidik, kami sedang melihat beberapa perkara.

Setiap warna dalam imej ini mewakili bahan yang bergerak pada halaju yang berbeza.

ESA/Webb, NASA & CSA, D. Wylezalek, A. Vayner & Pasukan Q3D, N. Zakamska

Di sebelah kiri ialah a Teleskop Angkasa Hubble pandangan wilayah yang dikaji oleh pasukan, dan di tengahnya ialah versi yang ditiupkan tempat yang JWST sifarkan. Pandang ke hujung kanan imej ini, di mana empat kotak berkod warna secara individu dilihat dan anda akan menganalisis aspek berbeza data JWST yang dipecahkan mengikut halaju.

Barangan merah bergerak menjauhi kita dan biru ke arah kita, contohnya.

Klasifikasi ini menunjukkan kepada kita bagaimana setiap galaksi yang terlibat dalam penggabungan hebat itu berkelakuan — termasuk galaksi yang memegang lubang hitam melampau dan quasar merah yang mengiringi, yang sebenarnya, satu-satunya yang dijangka akan ditemui oleh pasukan dengan berbilion dolar NASA alat.

“Apa yang anda lihat di sini hanyalah subset kecil daripada apa yang ada dalam set data,” kata Nadia L. Zakamska, ahli astrofizik Johns Hopkins dan pengarang bersama kajian itu, dalam satu kenyataan. “Terlalu banyak perkara yang berlaku di sini jadi kami mula-mula menyerlahkan apa sebenarnya kejutan terbesar. Setiap gumpalan di sini ialah galaksi bayi yang bergabung ke dalam galaksi ibu ini dan warnanya adalah halaju yang berbeza dan semuanya bergerak dengan cara yang sangat rumit.”

Sekarang, Zakamska berkata, pasukan itu akan mula menguraikan usul dan meningkatkan pandangan kami ke tahap yang lebih besar. Walau bagaimanapun, kami sedang melihat maklumat yang jauh lebih luar biasa daripada yang dijangkakan pasukan akan bermula. Hubble dan teleskop Gemini-Utara sebelum ini menunjukkan kemungkinan galaksi peralihan tetapi pastinya tidak membayangkan kawanan yang dapat kita lihat dengan JWST peralatan inframerah yang hebat.

Ke arah tengah, sedikit barat daya, adalah bulatan bercahaya yang menggambarkan Neptun. Cincin samar, juga bercahaya, kelihatan mengelilingi bola itu. Barat laut dunia ini ialah lekapan enam pancang berwarna biru terang yang mewakili salah satu bulan Neptunus. Banyak bintik dan swi

Dalam satu lagi imej hebat yang diambil oleh Webb’s Near-Infrared Camera (NIRCam), sebilangan besar ratusan galaksi latar belakang, berbeza dalam saiz dan bentuk, muncul bersama sistem Neptune.

ESA

“Dengan imej terdahulu, kami fikir kami melihat petunjuk bahawa galaksi itu mungkin berinteraksi dengan galaksi lain di laluan untuk penggabungan kerana bentuknya diputarbelitkan dalam proses itu, ” kata Zakamska. “Tetapi selepas kami mendapat data Webb, saya seperti, ‘Saya tidak tahu apa yang kami lihat di sini, apakah semua perkara ini!’ Kami menghabiskan beberapa minggu hanya merenung dan merenung imej-imej ini.”

Tidak lama kemudian, menjadi jelas bahawa JWST menunjukkan kepada kita sekurang-kurangnya tiga galaksi berasingan bergerak dengan sangat pantas, kata pasukan itu. Mereka juga percaya ini boleh menandakan salah satu kawasan pembentukan galaksi paling padat yang diketahui di alam semesta awal.

mpia-pr-banados-quasar-2021-rajah11

Kesan artistik quasar P172+18, yang dikaitkan dengan lubang hitam 300 kali lebih besar daripada matahari.

ESO/M. Kornmesser

Segala-galanya mengenai imej kompleks ini memukau. Kami mempunyai lubang hitam, yang Zakamska panggil sebagai “raksasa”, jet cahaya yang sangat jarang diludah dari lubang hitam itu dan sekumpulan galaksi di laluan perlanggaran — semuanya kelihatan seperti sedia ada berbilion tahun yang lalu.

Jadi, berani saya katakan? JWST menyerang lagi, menawarkan kita vignet kosmik yang sangat berharga. Isyarat, rahang jatuh.

We would like to give thanks to the author of this write-up for this awesome web content