Teleskop Kepler menyampaikan penemuan planet baru dari kubur

Imej berwarna daripada CFHT yang menunjukkan medan sekitar K2-2016-BLG-0005 di luar (kiri) dan dalam (kanan) lintasan kaustik. Celestial North menghala ke atas dan Timur ke kiri. Rambut silang magenta mencari sumber kanta mikro. Kredit: D. Specht et al, Kepler K2 Kempen 9: II. Penemuan eksoplanet berasaskan angkasa pertama menggunakan kanta mikro,

Satu kajian baru oleh pasukan astrofizik antarabangsa, yang diketuai oleh Pusat Astrofizik Bank Jodrell telah membentangkan penemuan baharu yang menakjubkan tentang kembar Musytari yang hampir serupa yang mengorbit bintang pada jarak yang sangat besar 17,000 tahun cahaya dari Bumi.

The exoplanet, K2-2016-BLG-0005Lb, hampir sama dengan Musytari dari segi jisim dan jaraknya dari matahari, ditemui menggunakan data yang diperoleh pada 2016 oleh teleskop angkasa Kepler NASA. Sistem eksoplanet adalah dua kali lebih jauh daripada yang dilihat sebelum ini oleh Kepler, yang menemui lebih 2,700 planet yang disahkan sebelum menghentikan operasi pada 2018.

Sistem ini didapati menggunakan kanta mikro graviti, ramalan Teori Relativiti Einstein, dan merupakan planet pertama yang ditemui dari angkasa dengan cara ini. Kajian telah diserahkan kepada jurnal Notis Bulanan Persatuan Astronomi Diraja dan telah disediakan sebagai pracetak di ArXiv.org.

Ph.D. pelajar, David Specht dari The University of Manchester adalah pengarang utama penyelidikan baharu itu. Untuk mencari exoplanet menggunakan kesan kanta mikro, pasukan itu mencari melalui data Kepler yang dikumpul antara April dan Julai 2016 apabila ia sentiasa memantau berjuta-juta bintang berhampiran dengan pusat Galaxy. Matlamatnya adalah untuk mencari bukti eksoplanet dan bintang tuan rumahnya membengkokkan dan membesarkan cahaya dari bintang latar belakang sementara ia melalui garis penglihatan.

“Untuk melihat kesannya sama sekali memerlukan penjajaran yang hampir sempurna antara sistem planet latar depan dan bintang latar belakang,” kata Dr. Eamonn Kerin, Penyiasat Utama bagi geran Majlis Kemudahan Sains dan Teknologi (STFC) yang membiayai kerja itu. Dr. Kerin menambah: “Peluang bintang latar belakang dipengaruhi oleh planet ini adalah berpuluh hingga ratusan juta berbanding satu. Tetapi terdapat ratusan juta bintang ke arah pusat Galaksi kita. Jadi Kepler hanya duduk dan memerhati mereka selama tiga bulan.”

Berikutan pembangunan kaedah analisis khusus, isyarat calon akhirnya ditemui tahun lepas menggunakan algoritma carian baharu yang dibentangkan dalam kajian yang diketuai oleh Dr. Iain McDonald, pada masa itu seorang penyelidik pasca doktoral yang dibiayai STFC, bekerja dengan Dr. Kerins. Antara lima isyarat kanta mikro calon baharu yang ditemui dalam analisis itu, satu menunjukkan petunjuk jelas tentang anomali yang konsisten dengan kehadiran exoplanet yang mengorbit.

Lima tinjauan berasaskan darat antarabangsa juga melihat kawasan langit yang sama pada masa yang sama dengan Kepler. Pada jarak sekitar 135 juta km dari Bumi, Kepler melihat anomali sedikit lebih awal, dan lebih lama, daripada pasukan yang memerhati dari Bumi. Kajian baharu ini secara menyeluruh memodelkan set data gabungan yang menunjukkan, secara konklusif, bahawa isyarat itu disebabkan oleh exoplanet yang jauh.

“Perbezaan sudut pandang antara Kepler dan pemerhati di Bumi membolehkan kami melakukan triangulasi di mana di sepanjang garis penglihatan kami terletak sistem planet,” kata Dr. Kerins.

“Kepler juga dapat memerhati tanpa gangguan oleh cuaca atau cahaya siang, membolehkan kami menentukan dengan tepat jisim eksoplanet dan jarak orbitnya darinya. bintang tuan rumah. Ia pada asasnya adalah kembar seiras Musytari dari segi jisimnya dan kedudukannya dari Mataharinya, iaitu kira-kira 60% daripada jisim Matahari kita sendiri.”

Kemudian dekad ini NASA akan melancarkan teleskop Angkasa Roman Nancy Grace. Roman akan menemui beribu-ribu planet jauh yang berpotensi menggunakan kaedah kanta mikro. Misi Euclid Agensi Angkasa Eropah, yang akan dilancarkan tahun depan, juga boleh melakukan pencarian eksoplanet kanta mikro sebagai aktiviti sains tambahan.

Dr. Kerin ialah Timbalan Ketua bagi Kumpulan Kerja Sains Eksoplanet ESA Euclid. “Kepler tidak pernah direka untuk mencari planet menggunakan kanta mikro, jadi, dalam banyak cara, sangat mengagumkan bahawa ia telah melakukannya. Roman dan Euclid, sebaliknya, akan dioptimumkan untuk kerja seperti ini. Mereka akan dapat menyelesaikan planet ini. bancian dimulakan oleh Kepler.” katanya.

“Kami akan mempelajari betapa tipikal seni bina sistem suria kita sendiri. Data itu juga akan membolehkan kita menguji idea kita tentang cara planet terbentuk. Ini adalah permulaan kepada babak baru yang menarik dalam pencarian kita untuk dunia lain.”

Teleskop Kepler melihat sekilas populasi planet terapung bebas