Teleskop mendedahkan mengapa Neptunus lebih biru daripada Uranus

Pemerhatian ruang angkasa baru dan teleskop berasaskan darat telah mendedahkan perkara di sebalik perbezaan nada ini.

Planet yang paling jauh dari matahari dalam sistem suria kita, Neptune dan Uranus mempunyai saiz, jisim dan keadaan atmosfera yang serupa. Melihat kedua-dua planet sebelah menyebelah, yang dimungkinkan selepas kapal angkasa Voyager 2 NASA terbang oleh mereka pada tahun 1980-an, Neptune mempunyai rupa biru terang. Uranus adalah warna biru cyan yang lebih pucat.

Ahli astronomi menggunakan teleskop Gemini Utara dan Kemudahan Teleskop Inframerah NASA, kedua-duanya di Hawaii, dan Teleskop Angkasa Hubble untuk mencipta model yang boleh memadankan pemerhatian Neptun dan Uranus.

Para saintis menentukan bahawa lebihan jerebu terkumpul di atmosfera Uranus, yang memberikan penampilan yang lebih ringan. Jerebu ini lebih tebal di Uranus daripada lapisan atmosfera yang serupa di Neptun, jadi ia memutihkan rupa Uranus dari perspektif kita.

Tanpa jerebu di kedua-dua atmosfera planet, ahli astronomi percaya kedua-dua planet akan berwarna biru hampir sama. Satu kajian yang memperincikan penemuan yang diterbitkan pada hari Selasa dalam Jurnal Penyelidikan Geofizik: Planet.

Percubaan sebelumnya untuk memahami perbezaan ini tertumpu pada atmosfera planet atas pada panjang gelombang cahaya tertentu.

“Ini adalah model pertama yang pada masa yang sama menyesuaikan pemerhatian cahaya matahari yang dipantulkan daripada ultraungu kepada panjang gelombang inframerah dekat,” kata pengarang utama kajian Patrick Irwin, profesor fizik planet di Universiti Oxford, dalam satu kenyataan. “Ia juga yang pertama menjelaskan perbezaan warna yang boleh dilihat antara Uranus dan Neptun.”

Model itu juga menyiasat lapisan atmosfera yang lebih dalam yang termasuk zarah jerebu, selain awan metana dan ais hidrogen sulfida.

Pemerhatian baru dari teleskop Gemini North, yang terletak berhampiran puncak Mauna Kea di Hawaii, telah dipasangkan dengan data teleskop arkib yang lain. Pasukan itu menganalisis tiga lapisan aerosol pada ketinggian yang berbeza di Uranus dan Neptun. Lapisan tengah zarah jerebu adalah yang paling memberi kesan kepada warna.

Di kedua-dua planet, lapisan tengah adalah tempat ais metana bertukar menjadi hujan salji metana. Neptun mempunyai suasana gelora yang lebih aktif daripada Uranus yang perlahan, lembap, jadi zarah metana dan hujan salji menghalang jerebu daripada terkumpul di Neptun.

Para saintis percaya model ini juga boleh membantu menjelaskan mengapa bintik gelap muncul di Neptun, tetapi kurang biasa di Uranus. Ia berkemungkinan disebabkan oleh fakta bahawa lapisan atmosfera paling dalam menjadi gelap, yang akan lebih kelihatan di Neptun.

“Kami berharap membangunkan model ini akan membantu kami memahami awan dan jerebu di atmosfera gergasi ais, ” kata pengarang bersama kajian Mike Wong, ahli astronomi di University of California, Berkeley, dalam satu kenyataan. “Menjelaskan perbezaan warna antara Uranus dan Neptune adalah bonus yang tidak dijangka!”

Kita boleh mengetahui lebih lanjut tentang dunia misteri ini, yang hanya pernah dilawati oleh Voyager 2 semasa penerbangan pantas.

Tinjauan dekad planet, yang diterbitkan pada bulan April, mengesyorkan yang pertama khusus Uranus Orbiter dan Probe sebagai misi NASA yang besar seterusnya. Penulis laporan melihat Uranus Orbiter dan Probe sebagai cara merevolusikan pengetahuan ahli astronomi tentang gergasi ais.

We want to give thanks to the writer of this post for this amazing material