Teleskop Webb Mendedahkan Suasana Mencemari Planet 700 Tahun Cahaya

Tanggapan artis terhadap permukaan WASP-39b.

Ahli astrofizik di Bumi adalah tiada orang asing kepada WASP-39b, sebuah exoplanet yang mengorbit bintang kira-kira 700 tahun cahaya dari Bumi, walaupun mereka tidak pernah melihatnya secara langsung. Kini, Teleskop Angkasa Webb telah menawarkan pandangan baru tentang dunia yang jauh ini: Pemerhatiannya telah mendedahkan senarai resipi untuk atmosfera toksik planet ini.

WASP-39b ialah gergasi gas kira-kira jisim Zuhal dan saiz Musytari, tetapi ia mengelilingi bintangnya pada jarak yang kira-kira sama seperti Utarid dari Matahari, menjadikan eksoplanet sangat, sangat panas. Exoplanet ialah ditemui pada tahun 2011; awal tahun ini, pemerhatian teleskop Webb didedahkan karbon dioksida bersembunyi di atmosferanya.

Lebih banyak molekul dan sebatian kimia kini telah dikenal pasti, termasuk bukti air, sulfur dioksida, karbon monoksida, natrium dan kalium. Penemuan sedang dalam semakan untuk penerbitan dan tersedia pada masa ini pada pelayan pracetak arXiv.

“Ini adalah kali pertama kita melihat bukti konkrit fotokimia – tindak balas kimia yang dimulakan oleh cahaya bintang yang bertenaga – pada eksoplanet,” kata Shang-Min Tsai, seorang penyelidik di Universiti Oxford pengarang utama kertas yang menerangkan kehadiran sulfur dioksida dalam atmosfera planet, dalam a Keluaran Agensi Angkasa Eropah. “Saya melihat ini sebagai pandangan yang sangat menjanjikan untuk memajukan pemahaman kita tentang atmosfera eksoplanet dengan [this mission].”

Ia bukan satu kejayaan kecil untuk menghidu bahan kimia yang terapung di atmosfera dunia yang jauh. Eksoplanet yang disahkan terdekat adalah 24.9 trilion batu jauhnya. Namun Webb berjaya mengesan molekul yang sangat kecil dalam WASP-39b.

Empat grafik menunjukkan spektrum yang diperhatikan.

Webb memerhati planet itu dengan menunggu ia transit di hadapan bintang tuan rumahnya; apabila ia berlaku, cahaya bintang itu menerangi planet dari belakang. Webb mengambil panjang gelombang inframerah cahaya itu, dan saintis boleh menyimpulkan bahan kimia mana yang terdapat di atmosfera berdasarkan panjang gelombang cahaya yang diserapnya.

Keupayaan Webb mempunyai implikasi yang lebih luas untuk memahami kepelbagaian exoplanet di galaksi kita, dengan melihat ke arah potensi kediaman mereka. Dengan komposisi haba dan gas yang melampau, WASP-39b sudah tentu tidak mesra dengan mana-mana kehidupan yang kita ketahui—tetapi ia mempamerkan jenis analisis tahap molekul yang boleh digunakan oleh Webb untuk dunia yang jauh.

“Saya tidak sabar-sabar untuk melihat apa yang kita temui di atmosfera planet-planet darat yang kecil,” kata Mercedes López-Morales, seorang ahli astronomi di Pusat Astrofizik | Harvard & Smithsonian dan pengarang bersama karya baru-baru ini, dalam keluaran ESA.

Data yang dicadangkan kepada penyelidik bahawa bahan kimia dalam atmosfera planet mungkin dipecahkan dalam awan, dan bukannya diedarkan sama rata di atmosferanya. Dan berdasarkan kelimpahan relatif bahan kimia di atmosfera, para penyelidik berpendapat bahawa WASP-39b muncul daripada glomming bersama planetesimal dari masa ke masa.

Walaupun kita tidak tahu di mana Webb akan mengubah inframerahnya lihat seterusnya, kita tahu bahawa, pada satu ketika, lebih exoplanet akan berada dalam doket. Webb telah pun menyiasat atmosfera planet berbatu dalam sistem TRAPPIST-1, dan mungkin kembali ke sistem dalam masa yang ditetapkan. Anda boleh bersaing dengan sasaran terbaharu Webb di sini.

Lagi: Teleskop Webb Membawa Galaksi Yang Sekali-Kabur Menjadi Fokus