Tiada tanda-tanda (belum) kehidupan di Zuhrah

Kredit: CC0 Public Domain

Tingkah laku luar biasa sulfur dalam atmosfera Venus tidak dapat dijelaskan oleh bentuk “udara” kehidupan luar darat, menurut satu kajian baru.

Penyelidik dari Universiti Cambridge menggunakan gabungan biokimia dan kimia atmosfera untuk menguji hipotesis “kehidupan di awan”, yang ahli astronomi telah membuat spekulasi selama beberapa dekad, dan mendapati bahawa kehidupan tidak dapat menjelaskan komposisi Venus suasana.

Mana-mana bentuk kehidupan dalam kelimpahan yang mencukupi dijangka pergi cap jari kimia pada atmosfera planet kerana ia memakan makanan dan mengeluarkan bahan buangan. Walau bagaimanapun, penyelidik Cambridge tidak menemui bukti cap jari ini pada Venus.

Walaupun Venus tidak mempunyai kehidupan, para penyelidik mengatakan keputusan mereka, dilaporkan dalam jurnal Komunikasi Alam Semula Jadiboleh berguna untuk mengkaji atmosfera planet yang serupa di seluruh galaksi, dan akhirnya pengesanan kehidupan di luar sistem suria kita.

“Kami telah menghabiskan dua tahun yang lalu cuba menjelaskan kimia sulfur aneh yang kami lihat di awan Venus,” kata pengarang bersama Dr Paul Rimmer dari Jabatan Sains Bumi Cambridge. “Kehidupan cukup bagus dalam kimia pelik, jadi kami telah mengkaji sama ada terdapat cara untuk menjadikan kehidupan sebagai penjelasan yang berpotensi untuk apa yang kami lihat.”

Para penyelidik menggunakan gabungan model atmosfera dan biokimia untuk mengkaji tindak balas kimia yang dijangka berlaku, memandangkan sumber tenaga kimia yang diketahui dalam atmosfera Venus.

“Kami melihat ‘makanan’ berasaskan sulfur yang terdapat di atmosfera Venus-ia bukan apa-apa yang anda atau saya mahu makan, tetapi ia adalah sumber tenaga utama yang tersedia, ” kata Sean Jordan dari Institut Astronomi Cambridge, yang pertama kertas itu. pengarang. “Jika makanan itu dimakan oleh kehidupan, kita harus melihat buktinya melalui bahan kimia tertentu yang hilang dan diperoleh di atmosfera.”

Model tersebut melihat ciri tertentu atmosfera Venus—kelimpahan sulfur dioksida (SO2). Di Bumi, kebanyakan SO2 di atmosfera berasal daripada pelepasan gunung berapi. Di Zuhrah, terdapat tahap SO yang tinggi2 lebih rendah di awan, tetapi entah bagaimana ia “disedut” dari atmosfera pada ketinggian yang lebih tinggi.

“Sekiranya hidupan ada, ia mesti menjejaskan kimia atmosfera,” kata pengarang bersama Dr. Oliver Shorttle dari Jabatan Sains Bumi dan Institut Astronomi Cambridge. “Mungkinkah kehidupan menjadi sebabnya2 paras di Zuhrah semakin berkurangan?”

Model, yang dibangunkan oleh Jordan, termasuk senarai tindak balas metabolik yang bentuk kehidupan akan dijalankan untuk mendapatkan “makanan” mereka dan sisa hasil sampingan. Para penyelidik menjalankan model untuk melihat sama ada pengurangan dalam SO2 tahap boleh dijelaskan oleh tindak balas metabolik ini.

Mereka mendapati bahawa tindak balas metabolik boleh mengakibatkan penurunan SO2 tahap, tetapi hanya dengan menghasilkan molekul lain dalam jumlah yang sangat besar yang tidak dapat dilihat. Hasilnya menetapkan had keras tentang berapa banyak kehidupan yang boleh wujud di Venus tanpa menjejaskan pemahaman kita tentang caranya tindak balas kimia bekerja di atmosfera planet.

“Jika hidup bertanggungjawab untuk SO2 tahap yang kita lihat di Zuhrah, ia juga akan memecahkan semua yang kita ketahui tentang kimia atmosfera Zuhrah,” kata Jordan. “Kami mahu kehidupan menjadi penjelasan yang berpotensi, tetapi apabila kami menjalankan model, ia bukan penyelesaian yang berdaya maju. Tetapi jika kehidupan tidak bertanggungjawab untuk apa yang kita lihat di Venus, ia masih menjadi masalah yang perlu diselesaikan-terdapat banyak kimia pelik untuk disusuli.”

Walaupun tiada bukti hidupan pemakan sulfur bersembunyi di awan Zuhrah, para penyelidik mengatakan kaedah mereka menganalisis tandatangan atmosfera akan menjadi berharga apabila JWST, pengganti Teleskop Hubble, mula mengembalikan imej sistem planet lain lewat tahun ini. Beberapa molekul sulfur dalam kajian semasa mudah dilihat dengan JWST, jadi mengetahui lebih lanjut tentang tingkah laku kimia jiran sebelah kami boleh membantu saintis memikirkan planet yang serupa di seluruh galaksi.

“Untuk memahami mengapa sesetengah planet masih hidup, kita perlu memahami mengapa planet lain mati,” kata Shorttle. “Jika kehidupan entah bagaimana berjaya menyelinap ke dalam awan Venus, ia sama sekali akan mengubah cara kita mencari tanda kimia kehidupan di planet lain.”

“Walaupun Venus ‘kita’ sudah mati, kemungkinan planet seperti Venus dalam sistem lain boleh menjadi tuan rumah kepada kehidupan,” kata Rimmer, yang juga bergabung dengan Makmal Cavendish Cambridge. “Kita boleh mengambil apa yang telah kita pelajari di sini dan menerapkannya pada sistem eksoplanet-ini hanyalah permulaan.”

Bolehkah bentuk hidupan yang meneutralkan asid membuat poket yang boleh dihuni di awan Zuhrah?

Sean Jordan, Metabolisme tenaga yang dicadangkan tidak dapat menjelaskan kimia atmosfera Venus, Komunikasi Alam Semula Jadi (2022). DOI: 10.1038/s41467-022-30804-8. www.nature.com/articles/s41467-022-30804-8