Canelo menutup trilogi GGG dengan kemenangan yang menentukan

LAS VEGAS — Selepas loceng terakhir dan 36 pusingan bersama-sama, Canelo Alvarez dan Gennadiy Golovkin berkongsi pelukan panjang, nampaknya menamatkan pertelingkahan yang menjadi peribadi sepanjang lima tahun sejak mereka pertama kali bertemu di gelanggang.

Dalam satu lagi pertarungan sengit, Alvarez mengekalkan kejuaraan kelas menengah super yang tidak dipertikaikan pada hari Sabtu di T-Mobile Arena dengan kemenangan keputusan sebulat suara ke atas pesaing lamanya dalam pertarungan trilogi sebelum penonton riuh pro-Alvarez pada Hujung Minggu Hari Kemerdekaan Mexico.

Dua hakim menjaringkan gol 115-113 untuk Alvarez manakala hakim ketiga mencatatnya 116-112.

Alvarez (58-2-2, 39 KO) bermula gagah manakala Golovkin melakukan pukulannya dan hampir tidak melemparkan tangan kanannya yang kuat, tumbukan yang melancarkannya untuk menjadi terkenal dan larian kejuaraan kelas menengah yang legenda. Akhirnya, selepas itu, Golovkin menemui kedudukannya dan memenangi empat daripada lima pusingan terakhir dengan dua kad skor, tetapi ia terlalu sedikit, sudah terlambat.

Semasa mereka berpelukan, Alvarez memberitahu Golovkin, “Terima kasih banyak, kawan saya. Terima kasih untuk segala-galanya. Kami memberi peminat tiga pertarungan yang baik.”

Keseronokan itu sangat berbeza dengan pembentukan praperlawanan, apabila Alvarez berikrar untuk menamatkan karier Golovkin dengan kemenangan kalah mati. Dia juga menggelar Golovkin (42-2-1, 37 KO) palsu yang berpura-pura menjadi seorang yang baik.

Kini, dengan habuk selesai dan persaingan berakhir, para pejuang menuju ke arah yang berasingan.

Alvarez, yang memiliki keempat-empat tali pinggang seberat 168 paun, boleh meneruskan perlawanan semula dengan Dmitry Bivol tahun depan untuk menyamakan kedudukan dari Mei, apabila Bivol mengalahkannya melalui keputusan. Bagaimanapun, kecederaan pada pergelangan tangan kirinya mungkin memerlukan pembedahan.

Seorang doktor pasukan berkata bahawa Alvarez mengalami koyakan pada tulang rawan di pergelangan tangan. Alvarez berkata dia akan menunggu untuk melihat sama ada dia memerlukan pembedahan, yang menurut doktor akan memerlukan enam hingga 12 minggu pemulihan selepas itu.

“Saya tidak boleh memegang gelas,” kata Alvarez, 32. “Ia benar-benar teruk. Tetapi saya seorang pahlawan.”

Alvarez, bintang utama tinju, memberitahu ESPN di tepi gelanggang bahawa tangannya “sedar daripada pertarungan Caleb Plant,” kemenangan TKO November oleh petinju Mexico itu yang mendahului kekalahannya kepada Bivol.

“Saya telah melalui beberapa perkara yang sangat sukar dalam hidup saya, dan satu-satunya perkara yang boleh anda lakukan ialah mencuba dan meneruskan dan bergerak ke hadapan,” kata Alvarez. “Saya telah melalui masa sukar dengan kekalahan saya, dan saya telah menunjukkan bahawa kekalahan adalah hebat. Ia membolehkan anda kembali dan menunjukkan kerendahan hati.”

Itulah yang ditunjukkan Alvarez selepas kemenangan kedua ke atas Golovkin, pertemuan ketiga yang ditunggu-tunggu oleh Golovkin dan peminat tinju selama empat tahun untuk direalisasikan. Perlawanan timbal balik September 2018, yang dimenangi Alvarez melalui keputusan majoriti, adalah jauh dari meyakinkan, satu pertarungan yang memerlukan encore. Perlawanan pertama, pada September 2017, adalah seri kontroversi yang Golovkin berkeras dia menang.

Kedua-dua pertarungan itu dipertandingkan pada 160 pound, di mana Golovkin kekal sebagai juara bersatu.

“Ingat, saya ada [two] tali pinggang pada 160. Saya kembali, saya masih juara,” kata Golovkin, yang membuat penampilan sulung 168 paun.

Sejak dia merangkul perak Olimpik pada 2004, Golovkin telah bertanding pada 160 paun dalam perebutan gelaran.

“Semua orang tahu ini adalah kelas peringkat tinggi. Ini adalah pejuang terbaik dalam tinju. Semua orang tahu siapa Canelo. Ia adalah pertarungan yang hebat. Lihat wajahnya; lihat wajah saya. Kami berlatih dengan baik, dan ini menunjukkan bahawa kami melakukan perlawanan pertarungan yang sangat berkualiti,” katanya.

“Pertarungan ini lebih taktikal. Hari ini, Canelo lebih baik. Tahniah kepada Canelo.”

Sesungguhnya, pertarungan ini jauh berbeza daripada dua penyertaan pertama yang tidak dapat dilupakan dalam saingan mereka, kecuali untuk empat pusingan terakhir, apabila aksi meningkat dengan pesat.

Golovkin, 40, berasal dari Kazakhstan yang berjuang keluar dari Los Angeles, jatuh tertekan pada ketiga-tiga kad memasuki regangan dan meningkatkan rentak. Dia mula melepaskan tangan kanan yang menjadikan dia bakal menjadi Hall of Famer dan menyambung beberapa pukulan bergetar pada Pusingan 9 selepas dia menyemat Alvarez di sudut.

Pusingan 10 adalah lebih sama, dengan sekumpulan pukulan atas kanan yang tajam di bahagian dalam yang disediakan oleh pukulan cemerlang Golovkin. Selepas pusingan ke-11 di mana pukulan kepala yang tidak disengajakan menyebabkan Alvarez terbuka di atas mata kanan, Golovkin menamatkan saingan dengan kuat pada minit ke-12.

“Separuh masa kedua, saya rasa tidak teruk,” kata Golovkin. “Pertarungan ini sangat bijak — lebih taktikal, seperti catur.”

Pertarungan tidak begitu baik dalam tujuh pusingan pertama, walaupun. Golovkin mengepam jelingannya tetapi tidak pernah menyusuli dengan tangan kanan. Alvarez pula mengawal aksi dan menolak Golovkin ke belakang dengan banyak tekanan.

Alvarez menyerang badan Golovkin dengan tangan kanan tumpul ke hati, dan cangkuk kiri ke muka datang di belakangnya. Menjelang akhir Pusingan 3, muka Golovkin sudah bengkak, dan bekas luka besar muncul di dahinya.

Alvarez terus menumbuk bahagian tengah Golovkin dengan tangan kanan semasa pertarungan berlangsung, dan pada Pusingan 5, Alvarez menyambung mungkin pukulan terbesar dalam pertarungan itu, pukulan overhand kanan yang mematahkan kepala pencabar ke belakang.

Namun, Golovkin tidak pernah berada dalam bahaya. Lagipun, dia memiliki salah satu dagu terbaik dalam tinju, dan masa belum nampak untuk menghakisnya.

Tetapi peredaran masa telah, akhirnya, menyimpulkan apa yang pernah menjadi persaingan sengit. Alvarez, peninju No. 5 paun untuk paun ESPN, akan berusaha untuk merampas semula kedudukan teratas yang dimilikinya sebelum kekalahan mengecewakan kepada Bivol selepas berehat dengan baik.

Golovkin hampir tamat tetapi menegaskan dia akan meneruskan kerjayanya. Selepas perlawanan lewat menentang Alvarez pada hari Sabtu, akan ada banyak minat dalam pertarungan masa depannya, sama ada mereka dipertandingkan pada 160 pound atau 168.

Apa pun yang berlaku untuk setiap lelaki, masa mereka bersama di gelanggang sudah berakhir, dan dengan itu, satu daripada saingan yang paling hebat — dan paling boleh dipinjam — dalam sejarah tinju.

“Saya gembira untuk berkongsi cincin dengannya,” kata Alvarez. “Kami telah memberikan peminat tiga pertarungan yang sangat bagus. Saya gembira dapat terlibat dalam pergaduhan seperti itu.”

We would like to say thanks to the writer of this short article for this amazing web content

Canelo menutup trilogi GGG dengan kemenangan yang menentukan


Visit our social media profiles as well as other related pageshttps://paw6.info/related-pages/