Cox: Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul. Tidak banyak lagi yang boleh dia lakukan

Malah mengikut piawaian separuh akhir Liga Juara-Juara, peringkat paling penuh aksi dan dramatik dalam mana-mana pertandingan dalam bola sepak moden, Real Madrid‘s comeback menentang Manchester City malam tadi sungguh luar biasa.

Selama 85 minit di Bernabeu, City sebahagian besarnya tidak bercela dan nampaknya akan mencatat kemenangan terkawal 1-0 yang akan membawa mereka ke final menentang Liverpool pada 28 Mei. Kemudian, tiba-tiba, serangan lewat menyaksikan juara Sepanyol itu menjaringkan dua gol, kedua-duanya menerusi Rodrygo, dan pada agregat 5-5, momentum adalah dengan Madrid. Bukan sesuatu yang mengejutkan mereka membuka jaringan dalam masa tambahan, dan bukan satu kejutan apabila mereka bertahan. City terkejut.

Adakah mungkin untuk memahami pengakhiran yang begitu huru-hara? Jom tengok.

Pertama, jurulatih Madrid, Carlo Ancelotti berjudi pada masa yang tepat, yang pastinya benar walaupun mereka tidak melancarkan kemunculan semula yang tidak mungkin. Permainan terbuka selama 90 minit akan memihak kepada City — seperti yang dilakukan pada perlawanan pertama tujuh gol minggu lalu. Ancelotti sebahagian besarnya mengekalkannya ketat untuk tiga suku pertama yang satu ini. Dia kemudiannya memperkenalkan pemain sayap kanan Rodrygo untuk pemain tengah Toni Kroos pada minit ke-68, ketika Madrid mencari gol.

Isunya, bagaimanapun, ialah bahagian tengah Ancelotti agak tidak teratur. Federico Valverde jatuh ke bahagian tengah, tetapi dalam contoh di bawah kelihatan seperti Luka Modric akan memainkan peranan paling dalam, dengan Casemiro lebih tinggi ke kiri. Mungkin ini hanyalah perkara sementara…

…tetapi langsung tiada organisasi beberapa minit kemudian apabila City digantikan Ilkay Gundogan dibenarkan melepaskan hantaran melalui bahagian tengah itu untuk Bernardo Silva

1651772085 101 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…yang mempunyai lautan ruang untuk membawa bola ke hadapan dan mengatur Riyad Mahrez untuk apa yang kelihatan sebagai matlamat penentu seri.

1651772085 859 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Menariknya, berikut adalah situasi yang hampir sama beberapa minit kemudian — kecuali kali ini, Gundogan ditekan dengan betul oleh Valverde.

1651772085 160 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Dan, antara dua insiden itu, Ancelotti telah membuat perubahan selanjutnya, dengan Madrid kini memerlukan dua gol.

Setelah mengeluarkan Kroos, Ancelotti akhirnya mengorbankan dua lagi pemain tengah utama, Modric dan Casemiro, pada minit ke-75. Dia membawa masuk Eduardo Camavinga untuk bermain dalam pivot berganda bersama Valverde, dengan Marco Asensio diperkenalkan sebagai penyerang keempat.

Sekali lagi, dia tidak melakukan serangan habis-habisan lebih awal, yang akan bermain di tangan City. Ancelotti hanya mengubahnya menjadi permainan bola keranjang apabila Madrid memerlukan dua gol untuk kembali ke dalamnya.

Camavinga dan Valverde mewakili dua pemain tengah paling bertenaga di Madrid dan walaupun terdapat kekurangan struktur dari pasukan tuan rumah, sekurang-kurangnya pemain tengah mereka boleh menutup padang. Inilah situasi di atas yang dibentangkan secara berbeza — Valverde mempunyai tenaga untuk menolak dan memaksa Gundogan ke belakang…

1651772085 329 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…dan kemudian pecut semula untuk merampas kuasa Jack Grealish dalam bahagian sendiri.

Madrid tidak bermaya, tetapi mereka hanya mahu membuatnya berjaya.

1651772085 313 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Oleksandr Zinchenko hanya diperkenalkan kerana Kyle Walker turun kerana cedera, dengan pemain Ukraine itu bermain di bek kiri dan Joao Cancelo bertukar-tukar sayap untuk menggantikan Walker. Dan Zinchenko, yang bukan pertahanan City yang paling boleh dipercayai, mendapati dirinya dihujani di peringkat penutup kerana keagresifan Dani Carvajal, yang telah mengharungi kempen yang sukar tetapi menghasilkan ledakan tenaga entah dari mana untuk memainkan peranan penting dalam separuh masa kedua ini.

Carvajal sudah pun mencipta peluang terbaik Madrid malam ini setakat ini, hantaran silang rendah kepada Vinicius Junior dalam beberapa saat pertama separuh masa kedua, dan kehadirannya yang berterusan dalam pertindihan menyebabkan masalah Zinchenko, kerana dia terpaksa menonton dia dan Rodrygo .

1651772085 504 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Tetapi kedudukan agresif Carvajal juga hampir kehilangan permainan. Dia terlalu lambat untuk menutup Zinchenko di sini, yang bermakna bek kiri City boleh memainkan hantaran Gundogan kepada Grealish, pengganti pada minit ke-78 untuk Jibril Jesus

1651772085 947 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…siapa yang boleh menyerang bahagian luar Eder Militao, sudah dilayangkan kad kuning kerana mengasarinya.

Hanya pelepasan cemerlang Ferland Mendy di garisan gol menghalang City mendahului 6-3 secara agregat dengan hanya tiga minit masa biasa berbaki.

1651772085 28 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Hanya 30 saat kemudian, pada dasarnya terdapat situasi yang sama.

Carvajal masih berada di luar permainan, Grealish menyerang di bahagian luar Militao sekali lagi, dan Thibaut Courtois melakukan penyelamatan hebat dengan kaki kirinya untuk menafikannya. Grealish tidak banyak menjaringkan gol, tetapi Guardiola jelas melakukan pertukaran itu dengan betul.

1651772085 57 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi


(Foto: Michael Regan/Getty Images)

Tetapi Madrid terus datang, terutamanya melalui Carvajal. Sejurus sebelum gol pertama pasukan tuan rumah, dia berlari melepasi Zinchenko untuk menghantar bola rendah melintasi kotak enam ela.

Tetapi perkara yang paling menarik di sini ialah, dengan Madrid bersedia untuk membombardir kotak City dengan bola udara, penyerang tengah Karim Benzema yang telah jatuh ke dalam kedudukan yang sangat dalam, sebelah kanan untuk mencipta segi tiga hantaran dengan Militao yang meletakkan Carvajal dalam belakang.

1651772085 999 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Kemudian, apabila hantaran lintang Carvajal dilepaskan 15 saat kemudian, Benzema telah menyeberang ke seberang padang, sekali lagi cuba menjadi penerima lontaran ke dalam.

Kali ini, bola tidak menghampirinya…

1651772085 373 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…tetapi kedudukan itu, di luar Cancelo, yang menyediakan sasaran untuk hantaran lintang Camavinga…

1651772085 667 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…dan Benzema menukar petak bola ke dalam kotak enam ela untuk Rodrygo menukar.

Ia juga patut dimaklumkan bahawa Guardiola telah, pada ketika ini, memperkenalkan Fernandinho sebagai pemain pertahanan tengah bonus, sebahagiannya untuk menentang kehadiran Rodrygo dalam mencabar hantaran silang. Guardiola tidak dapat berbuat banyak lagi untuk melindungi gawang City.

1651772085 490 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Tetapi itu tidak mencukupi — kerana, pada masa kecederaan, Carvajal sekali lagi menghantar hantaran lintang, yang melepaskan Asensio dan ditanduk pulang oleh Rodrygo. Sekali lagi, City mempunyai badan yang lebih daripada cukup di kawasan penalti untuk mengatasinya.

1651772085 141 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Dan kemudian ke masa tambahan, yang sebahagian besarnya dimenangi oleh Camavinga melihat ruang di sebelah kanan padang, dan menerima hantaran ini daripada Courtois…

1651772085 840 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

…sebelum berjalan sejauh 50 ela dengan bola kemudian meletakkannya lebar ke Rodrygo, yang bola rendahnya melintasi kotak kepada Benzema menggoda Ruben Dias menjadi kesalahan yang kekok. Benzema, seperti biasa, adalah pemenang perlawanan dari titik penalti.

1651772085 527 Cox Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul Tidak banyak lagi

Kedua-dua pengurus mendapat perubahan mereka dengan betul.

Ancelotti tidak membuka diri terlalu awal.

Dia memperkenalkan Rodrygo untuk ancaman serangan tambahan, dan pemain Brazil itu menjaringkan dua gol. Dia mengubah sepenuhnya kombinasi bahagian tengahnya, mengorbankan pengalaman dan kawalan untuk tenaga semata-mata, yang terbukti penting pada peringkat penutup.

Tetapi Guardiola juga membuat perubahan yang bijak.

Gundogan memainkan hantaran penting untuk gol City. Dari sebelah kiri, Grealish dua kali hampir menjadikan kedudukan 6-3, yang walaupun untuk pasukan pakar eskapologi Madrid ini pastinya akan menjadi tirai. Pengenalan Fernandinho masuk akal untuk mempertahankan kotak itu.

Tidak banyak perkara lain yang boleh dia lakukan.

Permainan dibentuk oleh pengurus tetapi ditentukan oleh pemain. Malam tadi adalah contoh utamanya.

We wish to thank the author of this write-up for this awesome content

Cox: Guardiola mendapat pemain simpanannya dengan betul. Tidak banyak lagi yang boleh dia lakukan


You can view our social media profiles here as well as other pages on related topics here.https://paw6.info/related-pages/