Fitzpatrick bertahan, memenangi Terbuka AS untuk major pertama

BROOKLINE, Mass. — Matt Fitzpatrick England adalah juara sekali lagi di The Country Club, kali ini dengan trofi terhebat dalam golf.

Juara Amatur AS pada 2013. Juara Terbuka AS Ahad.

Dalam pertarungan tiga penjuru di Brookline, Fitzpatrick berjaya mengawal dengan rehat yang hebat dan pukulan yang lebih baik di lubang ke-15 untuk hayunan dua pukulan. Dia sama seperti cengkaman dari bunker fairway pada hari ke-18 yang menetapkan par untuk 2-bawah 68.

Kemenangan tidak selamat sehingga Akan Zalatoris, yang mempamerkan perlawanan yang menakjubkan daripada setiap kesilapan, jatuh berlutut apabila putt birdie 15 kakinya pada minit ke-18 hanya tergelincir di sebelah kiri cawan. Zalatoris, yang menutup dengan 69, adalah naib juara dalam major kedua berturut-turut.

Juara master Scottie Scheffler tidak pernah pulih dari bogey berturut-turut untuk memulakan sembilan pemain belakang yang menyebabkan dia mendahului. Dia mempunyai peluang birdie 25 kaki pada hari ke-18 yang hanya terlepas dan meninggalkannya 1 pukulan di belakang dengan 67.

Bersama-sama dengan wang hadiah $3.15 juta, Fitzpatrick memiliki emas itu Jack Nicklaus pingat tersarung di lehernya, yang hanya muat.

Fitzpatrick ialah orang ke-13 memenangi kedua-dua Kejohanan Amatur AS dan Terbuka AS dalam kariernya, dan yang kedua memenangi kedua-duanya dalam kursus yang sama, menyertai Nicklaus, yang mengubah helah di Pebble Beach. Juli Inkster memenangi Kejohanan Amatur Wanita AS dan Terbuka Wanita AS di Prairie Dunes.

Fitzpatrick, yang bermain sebentar di Northwestern sebelum menjadi pro, menang buat kali kelapan di seluruh dunia, dan ini adalah yang pertama di Amerika — sekurang-kurangnya di kejohanan yang semua orang tahu. Dia memenangi ahli-ahli di The Bear’s Club di Florida pada awal tahun, kursus yang dibina Nicklaus.

“Dia memberi saya sedikit penderaan pada awal tahun ini. Dia berkata, ‘Akhirnya. Tahniah kerana menang di Amerika Syarikat,'” kata Fitzpatrick.

Dan kemudian mengangkat sedikit trofi, Fitzpatrick menghantar mesej yang menyeronokkan kepada Nicklaus: “Jack, saya menang kali kedua.”

Fitzpatrick menjadi pemain pertama sejak itu Graeme McDowell pada 2010 untuk memperoleh kemenangan Jelajah PGA pertamanya di Terbuka AS.

Ia mengambil rehat yang baik, pukulan tandatangan dan beberapa keberanian pada penghujungnya.

Fitzpatrick dan Zalatoris terikat pada kedudukan ke-15 apabila pemain Inggeris itu melakukan pukulan teenya ke kanan sehingga masuk ke dalam galeri dan menemui pembohongan yang baik di atas rumput yang mati dan dipijak. Zalatori terlepas hanya beberapa ela dan tertimbus dalam rumput yang dalam.

Fitzpatrick memukul 5-besi dari 220 ela hingga 18 kaki di bawah lubang. Zalatori masuk ke dalam kubu hadapan, meletup hingga 25 kaki dan membuat bogey. Fitzpatrick mendahului 2 pukulan apabila putt birdienya masuk ke dalam cawan dengan rentak yang begitu sempurna sehingga tidak menyentuh pin yang ditinggalkannya di dalam cawan.

Zalatoris sekali lagi bangkit, mengambil pin yang sukar pada par-3 16 hingga 7 kaki untuk birdie memotong pendahuluan kepada pukulan. Kedua-duanya terlepas peluang birdie 12 kaki pada ke-17, dan kemudian Fitzpatrick terlepas fairway pada masa yang salah, menariknya ke kiri ke dalam kubu dengan tompok curam kasar betul-betul di hadapannya.

Nampaknya playoff adalah penting — tiga Terbuka AS sebelum ini di Brookline semuanya diputuskan melalui playoff — dan kemudian Fitzpatrick tanpa gentar memukul pudar dengan 9-besi yang membawa bunker ternganga di hadapan hijau dan menetap 18 kaki jauh.

Dia hampir terlepas dan hanya dapat melihat Zalatori terlepas peluang terakhirnya.

“Pukulan Matt pada 18 akan ditunjukkan mungkin sepanjang sejarah Terbuka AS,” kata Zalatoris. “Saya berjalan dengannya, dan saya fikir untuk melakukannya akan menjadi sukar. Tetapi fakta bahawa dia menariknya dan juga melihat birdie sungguh luar biasa.

“Jadi, terima kasih kepadanya. Dia bermain hebat sepanjang minggu dengan jelas dan memberikan pusingan yang mantap hari ini.”

Fitzpatrick tamat dengan 6-bawah 134.

Fitzpatrick yang berusia 27 tahun, lelaki Inggeris pertama sejak itu Justin Rose pada 2013 untuk memenangi Terbuka AS dan pemain termuda dari England yang memenangi kejohanan utama sejak itu Tony Jacklin pada Terbuka AS 1970, merasakan masanya akan tiba. Dia teliti dalam mencatat pukulannya dan menyimpan rekod kesemuanya untuk mengenal pasti perkara yang perlu dikerjakan. Dan dia menekankan kepantasan dalam hayunannya sejak dua tahun lalu, memberikannya panjang dan kepercayaan untuk bersaing dengan sesiapa sahaja.

Itu tidak menjadikan hari Ahad lebih mudah, perlumbaan tiga orang sejak awal Jon Rahm dan Rory McIlroy jatuh kembali dan tidak pernah menyertai semula campuran.

Fitzpatrick dan Zalatoris, yang berkongsi pendahuluan 54 lubang, masing-masing mendahului 2 pukulan pada satu mata.

Zalatoris, yang tewas dalam playoff kepada Justin Thomas dalam Kejohanan PGA bulan lepas, pulih daripada dua bogey awal. Mereka terikat apabila Zalatoris melakukan putt birdie 18 kaki pada par-3 pendek ke-11, dan Fitzpatrick tiga putt untuk bogey dari jarak yang sama.

Pemain berusia 25 tahun dari Dallas itu tiba-tiba mendahului 2 pukulan. Dia juga tidak dapat mengekalkan bola di fairway, dan ia menyebabkan dia mengalami pukulan jatuh pada No. 12. Dan kemudian datang satu lagi titik perubahan besar, dengan Fitzpatrick melakukan pukulan birdie 50 kaki melintasi hijau ke-13. Zalatoris melakukan yang baik untuk membuat 15-kaki untuk par dan mereka menuju ke kesimpulan yang tegang.

Scheffler masih bertahan dalam usahanya untuk jurusan kedua tahun ini, tetapi orang lain menjadi kenangan yang jauh. Hideki Matsuyama mempunyai pusingan rendah minggu ini pada 65, tetapi dia menamatkan pada 3-bawah 277, dan itu tidak akan cukup baik.

Akhirnya, Fitzpatrick berkongsi pelukan dengan keluarganya di atas padang hijau, termasuk adik lelaki Alex, yang menjadi kadi untuknya di Amatur AS dan baru-baru ini menjadi profesional.

Dan ada kedinya, Billy Foster, salah seorang pemain gelung yang paling popular dan sudah lama berkhidmat di Eropah yang tidak pernah berada di dalam beg untuk major sehingga Ahad.

“Billy berkata untuk seketika untuk terus melakukan apa yang anda lakukan dan peluang akan datang,” kata Fitzpatrick. “Ia berlaku, dan saya menerimanya.”

ESPN Stats & Information dan The Associated Press menyumbang kepada laporan ini.

We wish to thank the writer of this short article for this amazing web content

Fitzpatrick bertahan, memenangi Terbuka AS untuk major pertama


You can find our social media profiles and other pages related to it.https://paw6.info/related-pages/