Hakim menyertai kelab eksklusif dengan larian rumah ke-60

NEW YORK — Hanya lima pemain telah mencapai 60 larian di rumah dalam satu musim dalam sejarah liga utama — iaitu, sehingga New York Yankees slugger Hakim Harun menyertai kelab eksklusif itu dengan homer solo menentang Pittsburgh Pirates pada malam Selasa.

Hakim menghidupkan sinker dari tangan kanan Wil Crowe mendahului bingkai terakhir dan memandunya sejauh 430 kaki ke bangku padang kiri, mencetuskan rali lima larian, pusingan kesembilan untuk kemenangan 9-8.

Dia menerima panggilan tirai yang jarang berlaku, dipaksa oleh rakan sepasukannya.

“Saya benar-benar tidak mahu melakukannya, terutamanya, kami kalah. Ia adalah pukulan solo,” katanya.

“Dia mencecah 60 tahun malam ini, dan ia seperti tiada apa-apa yang berlaku. Dia mempunyai lebih banyak kerja untuk dilakukan, dan itulah mindanya, dan begitulah keadaannya. Seronok menjadi sebahagian daripadanya,” katanya. Giancarlo Stantonyang menyampaikan grand slam penamat permainan.

Pemain luar All-Star itu kini adalah satu larian rumah yang malu untuk mengikat rekod musim tunggal Liga Amerika Roger Maris sebanyak 61 larian di tempat sendiri, yang dibuat pada 1961, yang juga menjadi tanda liga utama selama 37 tahun.

Dengan larian rumah yang ke-60, Hakim 6-kaki-7 mengikat Babe Ruth (1927) untuk tempat kelapan dalam senarai larian rumah musim tunggal.

“Saya tidak fikir tentang nombor,” kata Hakim. “Apabila anda bercakap tentang Ruth dan Maris dan [Mickey] Mantle dan semua pemain hebat Yankees ini yang melakukan banyak perkara hebat dalam permainan ini, anda tidak pernah bayangkan sebagai seorang kanak-kanak disebut dengan mereka. Ia satu penghormatan yang luar biasa. Ia sesuatu yang saya tidak ambil mudah sama sekali. Tetapi kita belum selesai. Kami masih mempunyai beberapa perlawanan lagi pada musim ini dan diharapkan beberapa lagi kemenangan akan datang bersama mereka.

“Saya cuba menikmati semuanya, rendam semuanya, tetapi saya tahu saya masih mempunyai tugas yang perlu dilakukan di atas padang setiap hari dan saya hanya perlu menundukkan kepala, terus membuat persediaan dan kekal fokus dari segi mental.”

Yankees mengekalkan pendahuluan 5½ perlawanan AL East ke atas Toronto Blue Jays.

Larian rumah ke-60 Hakim datang dari kendi yang bapa saudaranya, Hall of Famer Red Ruffing, adalah rakan sepasukan Ruth di Yankees pada tahun 1930-an. Crowe melawat plak Ruffing di Taman Monumen Stadium Yankee sebelum perlawanan.

“[Judge] melakukan apa yang dia sepatutnya lakukan dengannya,” kata Crowe, “kiraan 3-1, saya tidak akan meletakkan dia. Aku rasa macam nak kejar dia. Bermula jauh, masuk semula. Dia melakukan hayunan yang baik pada padang yang buruk.”

Roger Maris Jr. dan Kevin Maris, anak lelaki bekas pemain itu, kedua-duanya berada di tangan. Bola yang ditanda khas digunakan setiap kali Hakim berjalan ke pinggan. Peminat di tempat duduk luar berdiri, dan ramai yang mengerang dengan setiap bola busuk.

Tetapi mereka meletus dengan pukulan Hakim pada pukulan kesembilan.

“Saya rasa ada sesuatu yang perlu diperkatakan untuk penyalaan seperti itu, dalam permainan kami ketinggalan empat larian, mencetuskan sejenis percikan ajaib yang berlaku malam ini dalam inning itu. Itu adalah yang istimewa,” pengurus Yankees Aaron Boone berkata.

Kini terdapat sembilan musim 60-home run dalam sejarah MLB, yang dicapai oleh enam pemain berbeza. Hakim menyertai Hall of Famers Ruth dan Maris, serta Barry Bonds (2001), Mark McGwire (1999, 1998) dan Sammy Sosa (2001, 1999, 1998).

59 larian rumah Hakim sudah menjadi yang paling banyak oleh pemukul tangan kanan dalam sejarah AL. Hakim juga telah menyertai Ruth (empat) dan Mickey Mantle (dua) sebagai ahli ketiga francais Yankees bertingkat yang mempunyai berbilang musim 50-HR sambil memakai garis-garis kecil.

Hakim juga mengambil alih pendahuluan Triple Crown pada malam Selasa, dengan purata pukulan .316 beliau berpindah ke pendahuluan AL sebagai pemain baseman pertama Minnesota Twins Luis Arraez‘s menurun kepada .314. Hakim, yang hanya seorang kunci untuk memimpin liga dalam homers dan RBI (128), mempunyai peluang untuk menjadi pemain ke-11 untuk memenangi Triple Crown sejak RBI menjadi rasmi pada tahun 1920.

Dia adalah pemain pertama sejak itu Miguel Cabrera memenangi Triple Crown pada 2012 untuk mengetuai ketiga-tiga kategori pada bulan September atau kemudian, dan Yankee pertama melakukannya sejak Mantle memenangi Triple Crown pada 1956, menurut penyelidikan Biro Sukan Elias.

Tiada orang lain dalam jurusan yang mempunyai lebih daripada 40 homer.

“Untuk berada jauh di hadapan padang,” Boone kagum, “sukar untuk saya mencengkam.”

The Associated Press menyumbang kepada laporan ini.

We would like to thank the writer of this write-up for this awesome web content

Hakim menyertai kelab eksklusif dengan larian rumah ke-60


You can find our social media profiles here and other pages related to them here.https://paw6.info/related-pages/