Keputusan pertarungan Canelo Alvarez lwn Gennadiy Golovkin 3, sorotan: Bintang Mexico mendapat keputusan untuk menutup trilogi

Selepas kad skor kontroversi membayangi dua pertemuan pertama mereka, Saul “Canelo” Alvarez dan Gennadiy Golovkin bertemu buat kali ketiga pada malam Sabtu di Las Vegas. Kali ini, Alvarez meninggalkan sedikit perdebatan bahawa dia adalah pejuang yang lebih baik, walaupun kad skor mungkin menggambarkan pertarungan yang lebih dekat daripada yang sebenarnya berlaku. Dengan kemenangan keputusan sebulat suara, Alvarez kekal sebagai juara kelas menengah super dunia yang tidak dapat dipertikaikan.

Alvarez mendominasi pertarungan dengan pertahanan dan gabungan kuat hak overhand lebar, jelingan dan cangkuk kiri. Golovkin menghabiskan lapan pusingan pertama bekerja di belakang pukulan yang sebahagian besarnya tidak berkesan, seolah-olah menggali sendiri lubang yang dalam pada kad skor. Dalam dua pusingan pertama, Golovkin hanya melakukan dua daripada 32 pukulan keseluruhan.

Keadaan tidak menjadi lebih baik untuk Golovkin apabila pusingan berdetik. Alvarez akan membuat pukulan dan cangkuk manakala Golovkin akan mengejar dan terlepas dengan sebahagian besar tumbukannya.

Ia adalah pertarungan yang jauh lebih kompetitif berbanding pertemuan September 2017 mereka, yang diputuskan seri berpecah, atau pertemuan September 2018 mereka, yang Alvarez ambil melalui keputusan majoriti.

Tidak mendapat cukup tinju dan MMA? Dapatkan berita terkini dalam dunia sukan tempur daripada dua yang terbaik dalam perniagaan. Langgan Morning Kombat bersama Luke Thomas dan Brian Campbell untuk analisis terbaik dan berita mendalam, termasuk analisis segera Alvarez lwn Golovkin 3 pada akhir PPV.

Agak mengejutkan bahawa Alvarez gagal bekerja dengan badan dengan kerap. Golovkin, 40, telah menunjukkan kelemahan kepada pukulan badan dalam pergaduhannya baru-baru ini dan Alvarez mempunyai salah satu tangan kiri terbaik untuk badan dalam sukan itu. Namun, Alvarez tidak perlu memasukkan tulang rusuk Golovkin kerana strategi asasnya telah berjaya dengan baik.

Walaupun Alvarez telah menjanjikan kalah mati, dia tidak perlu beralih ke gear yang lebih tinggi untuk menembak untuk penamat, sebaliknya bekerja ke atas Golovkin dengan tinju yang mudah dan tajam.

Walaupun nampaknya telah memperoleh kemenangan keputusan yang luas, kad skor menjadi kontroversi untuk pertemuan ketiga berturut-turut antara kedua-duanya. Alvarez mengambil keputusan yang sepatutnya, tetapi dengan mata 116-112, 115-113 dan 115-113. CBS Sports menjaringkan perlawanan 118-110 untuk Alvarez.

“Dia seorang pejuang yang sangat bagus,” kata Alvarez selepas pertarungan. “Dia kuat. Dia seorang pejuang yang hebat dan itulah sebabnya kami berada di sini. Saya gembira untuk berkongsi cincin dengannya. Saya akan terus maju untuk mengekalkan legasi saya.”

Alvarez kemudian mencadangkan bahawa dia komited untuk bertarung dengan pemenang pertarungan antara juara kelas berat ringan WBA Dmitry Bivol dan Gilberto “Zurdo” Ramírez pada 5 November. Alvarez tewas kepada Bivol pada Mei, kekalahan pertama untuk “Canelo” sejak September 2013. Daripada segera menggubal klausa perlawanan semulanya, Alvarez sebaliknya memilih untuk menyelesaikan persaingannya dengan Golovkin dalam pergaduhan yang dirasakan ramai pemerhati akan datang sekurang-kurangnya tiga tahun selepas tarikh tamat tempohnya.

Sebelum dia membalas dendam — dan gelaran dunia kelas berat ringan kedua — Alvarez berkata dia memerlukan masa untuk berehat dan memulihkan badannya serta menjalani pembedahan di tangan kirinya. Pertarungan dengan Golovkin adalah yang kesembilan Alvarez dalam tempoh empat tahun lalu.

Kekalahan itu hanyalah yang kedua dalam karier Golovkin. Dia masih memegang gelaran kelas menengah IBF dan WBA dan berkata selepas pertarungan bahawa dia akan kembali ke 160 paun untuk seterusnya, menepis sebarang cadangan dia akan bersara selepas pertarungan trilogi dengan Alvarez.

“Semua orang tahu, ini adalah kelas peringkat tinggi. Ini adalah pejuang terbaik dalam tinju. Semua orang tahu siapa Canelo. Ia adalah pertarungan yang hebat. Lihat mukanya, lihat muka saya. Kami berlatih dengan baik, dan ini menunjukkan bahawa kami berjaya pertarungan yang sangat berkualiti.

“Pertarungan ini lebih taktikal. Hari ini, Canelo lebih baik. Tahniah kepada Canelo.”

Kad bawah itu menyaksikan Jesse Rodriguez mengekalkan gelaran super flyweight WBC melalui keputusan ke atas Israel Gonzalez, walaupun ia tidak begitu jelas seperti yang dicadangkan sebelum pertarungan. Selain itu, Ali Akhmedov membuat kerja mudah veteran Gabriel Rosado untuk memperoleh kemenangan keputusan. Dan Austin Williams membelasah Kieron Conway dalam perjalanan ke kemenangan keputusannya sendiri.

CBS Sports telah bersama anda sepanjang malam di Las Vegas, jadi pastikan anda mengikuti keputusan langsung dan sorotan di bawah.

Kad pertarungan Alvarez lwn Golovkin 3, keputusan

  • Canelo Alvarez (c) bertahan. Gennadiy Golovkin melalui keputusan sebulat suara (116-112, 115-113, 115-113)
  • Jesse Rodriguez (c) bertahan. Israel Gonzalez melalui keputusan sebulat suara (118-109, 117-110, 114-113)
  • Ali Akhmedov def. Gabriel Rosado melalui keputusan sebulat suara (100-90, 100-90, 100-90)
  • pertahanan Austin Williams. Kieron Conway melalui keputusan sebulat suara (96-93, 97-92, 97-92)

Kad skor Alvarez lwn Golovkin 3

Pemarkahan oleh Brian Campbell

Alvarez (c) 10 10 10 10 10 10 10 10 10 9 10 9 118
Golovkin 9 9 9 9 9 9 9 9 9 10 9 10 110

We want to say thanks to the author of this post for this outstanding content

Keputusan pertarungan Canelo Alvarez lwn Gennadiy Golovkin 3, sorotan: Bintang Mexico mendapat keputusan untuk menutup trilogi


Find here our social media accounts as well as the other related pageshttps://paw6.info/related-pages/