Penguasaan Rafael Nadal di tanah liat berterusan dengan kemenangan epik Terbuka Perancis ke atas Novak Djokovic

Ketika dua pesaing terhebat itu bertemu di Terbuka Perancis sekali lagi, banyak faktor yang memihak kepada Novak Djokovic. Walaupun dia dan Rafael Nadal tiba di musim gelanggang tanah liat yang penuh dengan ketidakpastian, hanya Djokovic yang telah mengambil langkah ke hadapan yang ketara sejak itu. Sementara itu, Nadal masih mencari bentuk terbaiknya selepas tulang rusuknya patah. Persediaannya rumit dengan kecederaan kaki kroniknya. Prestasinya di Paris, setakat ini, di bawah taraf.

Tetapi ini adalah Nadal di Roland Garros, lelaki yang telah menang 110 kali di rumahnya dengan hanya tiga kekalahan, yang telah menunjukkan sepanjang 17 tahunnya bahawa bentuk dan perkara remeh lain tidak mempunyai kaitan dalam menghadapi penguasaan total yang belum pernah terjadi sebelumnya. . Dalam perlawanan yang bermula pada Mei dan berakhir pada Jun, Nadal menewaskan Djokovic pada peringkat pembukaan, kemudian menyerap beberapa perlawanan yang kuat sebelum bangkit untuk menang 6-2, 4-6, 6-2, 7-6(4).

Dalam pertemuan bersejarah ke-59 saingan yang tidak pernah berakhir, Nadal bergerak ke 29-30 menentang Djokovic dalam rekod head-to-head mereka. Dia akan menentang Alexander Zverev di separuh akhir, yang memainkan perlawanan besar terbaik dalam kariernya sambil mengekang gembar-gembur dan menewaskan Carlos Alcaraz yang sering tidak menentumemadamkan gembar-gembur sekeliling apabila dia menang 6-4, 6-4, 4-6, 7-6(7).

Apabila mereka bertemu satu sama lain buat kali pertama dalam kerjaya mereka pada tahun 2006 di gelanggang ini dan pada pusingan ini, Nadal adalah juara grand slam sekali manakala Djokovic mewakili Serbia dan Montenegro. Enam belas tahun kemudian, peristiwa ini menandakan kali pertama dalam era Terbuka dua pemain dengan 20 gelaran grand slam telah berhadapan antara satu sama lain.

Nadal tiba di gelanggangnya dan menetapkan nada dari awal, memaksa masuk ke dalam garis dasar dan melihat untuk memunggah pukulan depannya ke bawah garisan, barometer bersejarah keyakinannya. Dia bergerak dengan sangat baik, sentiasa menentang di bawah tekanan awal yang mencukupi. Dalam banyak perlawanan awal yang ketat, Nadal mematahkan servis Djokovic pada perlawanan pembukaan selepas beberapa kali deuces dan kemudian segera mengukuhkannya.

Apabila Djokovic menjana mata rehat dalam permainan servis keduanya dengan pukulan singkat untuk kembali tanpa noda, Nadal bangkit untuk segera memadamkannya dan dia mematahkan mata buat kali kedua dengan pukulan forehand yang bergemuruh di barisan.

Pada peringkat awal itu, ketika Nadal yang hebat mengambil set, Djokovic bergelut. Pukulan kilasnya menyembur ralat tidak paksa yang tidak tipikal, pulangan mendarat pendek dan dia bergelut untuk bersaing. Nadal menghukumnya dengan sewajarnya, memenangi empat daripada enam perlawanan servis pertama Djokovic dan mendahului 6-2, 3-0 dengan rehat berganda.

Djokovic melakukan regangan untuk melakukan pukulan depan semasa suku akhir menentang Nadal. Gambar: Adam Pretty/Getty Images

Ia hanya menunggu masa sebelum Djokovic menegaskan dirinya pada perlawanan itu, dan pada masa inilah dia melakukannya. Djokovic melemparkan servis Nadal ke bawah dengan kembalinya dan dia perlahan-lahan bergerak di atas garis dasar kerana dialah yang menentukan pertukaran, meremukkan bola dan meluru pukulan depan Nadal ketika pemain Sepanyol itu memulakan bola pendek. Walaupun bagaimana dia melepasi enam daripada tujuh perlawanan berikutnya, mereka memainkan siri deuce yang tidak berkesudahan, permainan deuce yang kejam ketika Djokovic meningkatkan perlawanan.

Tahap Djokovic meningkat secara mendadak, tetapi ia tidak kekal. Nadal membuka set ketiga dengan terus mencari untuk mencapai jaring dan dia sekali lagi mematahkan servis serta-merta. Ketika dia berbuat demikian, Djokovic bergelut untuk bersaing. Dia bermain permainan ceroboh pada kedudukan 3-1, menawarkan rehat berganda dengan kesilapan pukulan kilas yang longgar. Ketika kesilapan Djokovic terus mengalir, tiada tindak balas pada set ketiga.

Tetapi momentum itu hanya terus berayun. Djokovic mendail kembali pada servisnya yang kembali, mendaratkan pulangan yang tidak terkira banyaknya di kaki Nadal. Ketika dia mematahkan servis dalam permainan servis pembukaan Nadal, dia kembali ke puncak garis dasar, memberikan tekanan berterusan kepada Nadal dan memberikan dirinya peluang untuk melakukan servis keluar set. Tetapi Nadal menyerang, menyelamatkan dua mata set kemudian memakukan pemenang pukulan depan luar untuk dipatahkan.

Ketika tiebreak set keempat bermula, Nadal melonjak. Dia membuat masa pukulan depan ke bawah dengan lebih baik daripada pada bila-bila masa sejak set pembukaan. Dia melakukan tiga pukulan depan berturut-turut untuk memulakan tiebreak dan dengan setiap mata tugasan sebelum Djokovic menjadi semakin suram. Masanya di rumah Nadal tahun ini berakhir dengan pukulan kilas yang menggelegar di bawah garisan kemenangan dari raket pemain Sepanyol itu.

Terdahulu pada petang Selasa, Zverev bermain salah satu perlawanan besar terbaik dalam karier mudanya, kekal mantap menentang Alcaraz dan memadamkan gembar-gembur sekeliling apabila dia menang 6-4, 6-4, 4-6, 7-6(7) . Dengan kemenangannya, Zverev telah membuka kunci kejayaan yang ketara dengan mencapai kemenangan 10 teratas di grand slam buat kali pertama dalam kariernya.

Lebih ketara, apabila menjadi harapan muda yang hebat dalam jelajah itu sendiri, Zverev memberikan peringatan yang jelas tentang kemampuannya sendiri dan ancaman yang dia berikan kepada pemain terbaik di bahagian atas permainannya. Sementara itu, Alcaraz bertarung sehingga tamat dan meninggalkan kejohanan grand slam pertamanya dengan pengajaran yang sepatutnya meningkatkan pertumbuhannya. “Saya meninggalkan gelanggang, meninggalkan kejohanan dengan kepala yang sangat tinggi,” kata Alcaraz. “Saya bertarung sehingga bola terakhir. Saya bertarung sehingga detik terakhir perlawanan, dan saya bangga dengannya.”

We would like to say thanks to the author of this article for this amazing material

Penguasaan Rafael Nadal di tanah liat berterusan dengan kemenangan epik Terbuka Perancis ke atas Novak Djokovic


Check out our social media profiles as well as other pages related to it.https://paw6.info/related-pages/