Rafael Nadal menewaskan Novak Djokovic dalam epik untuk mara ke separuh akhir Terbuka Perancis menentang Alexander Zverev

Rafael Nadal muncul sebagai pemenang daripada satu lagi pertembungan hebat Terbuka Perancis dengan Novak Djokovic untuk bergerak selangkah lebih dekat kepada kejuaraan Grand Slam 22 yang telah melebarkan rekod.

Nadal, juara 13 kali di Paris, menunjukkan semua semangat juang dan kualitinya untuk memenangi suku akhir yang mencengkam 6-2 4-6 6-2 7-6(3), perlawanan yang berlangsung selama empat jam 12 minit dan tamat. pada 1.15 pagi waktu tempatan.

Garis markah tidak sesuai untuk pertandingan yang luar biasa – yang ke-59 dalam saingan – yang menampilkan beberapa perlawanan hebat, pukulan yang mencengangkan, perubahan momentum yang berubah-ubah, Nadal mendahului dengan rehat berganda dalam semua tiga set pertama, 84 -set kedua minit, dan Djokovic menolak dua mata set untuk memaksa penentuan – semuanya bermain dalam suasana berdenyut di Court Philippe Chatrier walaupun suhu menurun pada lewat malam.

Roland-Garros

‘Sukar sangat’ – Nadal terus membayangkan persaraan walaupun Djokovic menang

SATU JAM YANG LALU

Akhirnya, Nadal yang menang, mengangkat tangannya sebagai perayaan ketika dia menempah tempat dalam empat terakhir menentang Alexander Zverev, yang sebelum itu menewaskan Carlos Alcaraz dalam empat set.

“Novak adalah salah seorang pemain terbaik dalam sejarah tanpa ragu-ragu; jadi sentiasa bermain menentangnya adalah cabaran yang menakjubkan dengan semua sejarah yang kami ada bersama,” kata Nadal selepas itu.

“Hari ini adalah satu lagi, dan untuk menang menentangnya hanya ada satu cara: bermain yang terbaik dari mata pertama hingga terakhir. Malam ini adalah salah satu malam ajaib ini bagi saya; tahap yang tidak dijangka tetapi sangat gembira.”

Nadal kini hanya tinggal dua kemenangan lagi daripada gelaran Grand Slam ke-22 yang akan membawanya dua kemenangan di hadapan Djokovic dan Roger Federer.

Tim Henman telah menyifatkan ini sebagai perlawanan lelaki “paling penting” selama 10 tahun terakhir dalam perlumbaan untuk menamatkan gelaran paling utama, dan terdapat ketegangan dan drama sepanjang masa.

Permainan pembukaan menetapkan nada, berlangsung selama 10 minit dan menampilkan rali 22 pukulan yang menarik, sebelum Djokovic menjaringkan gol untuk memberi Nadal rehat awal.

Dari situ pemain Sepanyol itu melarikan diri dengan set, sekali lagi mematahkan kedudukan 4-1 dengan pukulan depan ganas di garisan.

‘Luar biasa, sukar dipercayai’ – Henman, Corretja dan Wilander bertindak balas terhadap Nadal menewaskan Djokovic

Disokong oleh majoriti penonton yang lantang, Nadal kelihatan mengawal pertandingan, mencari markah dengan servisnya dan memaksa Djokovic melakukan kesilapan.

Nadal tidak berputus asa selepas mengambil set pertama selama 49 minit, pemenang terus terbang apabila dia mencipta tujuh peluang mata pecah dalam permainan pembukaan epik set kedua.

Akhirnya tekanan memberitahu, pukulan depan menyepit Djokovic ke penjuru dan Nadal melepaskan sepakan voli di jaring untuk patah.

‘Kemunculan semula yang besar!’ – Djokovic memenangi set kedua dengan pemulihan yang menakjubkan menentang Nadal

Nadal menyatukan rehat dan kemudian menambah satu lagi, merosot ke dalam pukulan jatuh dan menjatuhkan kembali ke garisan untuk kemenangan ke-23 dan mendahului 3-0.

Tetapi setelah melihat di bawah prestasi terbaiknya pada jam pembukaan, Djokovic mula meningkatkan tahapnya, memukul dengan lebih konsisten dan kuasa di kedua-dua sayap.

No. 1 dunia itu patah balik untuk 3-1 dan kemudian memenangi perlawanan keenam selama 18 minit, di mana Nadal diberikan pelanggaran masa ke atas servisnya, untuk kembali pada tahap yang sama.

Momentum kelihatan seperti bersama Djokovic apabila dia memenangi perlawanan keempat berturut-turut, tetapi Nadal mengheret dirinya kembali ke tahap terbaiknya dan bermain beberapa mata gemilang untuk bertahan 4-4.

Juara 13 kali itu tidak dapat menangkis Djokovic pada permainan servisnya yang seterusnya, namun, bolos dua kali berturut-turut dari belakang gelanggang untuk melepaskan set itu.

‘Ia bertiup!’ – McEnroe bertindak balas terhadap peminat mengejek Djokovic sebelum perlawanan Nadal

Tetapi Djokovic bangkit untuk memulakan set ketiga dan ketinggalan 2-0 di belakang. Satu lagi cengkaman panjang menyaksikan Nadal menolak kelebihan kepada 3-1 dan permainan servis yang buruk daripada Djokovic menyaksikan dia memberikan satu lagi rehat.

Pemain No. 1 dunia itu kelihatan berbeza dengan pemain yang memenangi set kedua apabila kiraan kesilapan mula meningkat semula, dengan pukulan depan yang tersasar memberikan Nadal set itu.

Dengan peminat di kalangan orang ramai dibaluti selimut ketika suhu menurun, Djokovic menunjukkan kekecewaannya apabila dia menjaringkan gol selepas kehilangan mata.

‘Ayuh!’ – Saksikan Djokovic menyerang jaring dengan raket sebagai boo orang ramai

Tetapi Djokovic kemudiannya patah apabila satu pukulan drop dari Nadal mendarat hanya tersasar, setelah diperiksa oleh pengadil dalam perbincangan dengan pemain Sepanyol itu.

Djokovic kelihatan bersedia untuk membawa perlawanan ke set kelima dengan kedudukan 5-2 di hadapan sehingga Nadal menemui satu lagi tahap, menyelamatkan dua mata set dan patah balik dalam permainan yang luar biasa.

Dengan orang ramai di Chatrier mengaumnya, Nadal meningkatkan rentak dan mendapati Djokovic mahu.

Nadal melonjak mendahului 6-1 dalam tiebreak apabila kesilapan muncul dari raket Djokovic, dan walaupun mendapat perlawanan daripada pemain No. 1 dunia, Nadallah yang meraih kemenangan yang tidak dapat dilupakan.

Sorotan: Nadal mengalahkan Djokovic dalam perlawanan klasik Terbuka Perancis untuk mara ke separuh akhir

– – –

Strim Terbuka Perancis 2022 secara langsung dan atas permintaan penemuan+

Roland-Garros

‘Malam ajaib’ – Nadal berseronok dengan mencapai ‘tahap yang tidak dijangka’ dalam kemenangan ke atas Djokovic

9 JAM YANG LALU

Roland-Garros

‘Luar biasa, sukar dipercayai’ – Reaksi terhadap Nadal menewaskan Djokovic dalam pertembungan epik

9 JAM YANG LALU

We would love to give thanks to the author of this post for this remarkable content

Rafael Nadal menewaskan Novak Djokovic dalam epik untuk mara ke separuh akhir Terbuka Perancis menentang Alexander Zverev


Check out our social media accounts and also other pages related to themhttps://paw6.info/related-pages/