Roger Federer berharap untuk meninggalkan tenis dalam acara beregu bersama Rafael Nadal

Selepas menghabiskan begitu banyak tahun terbaik mereka bertarung di pentas terbesar ketika mereka membawa sukan mereka ke tahap yang tidak dijangka, Roger Federer berharap dia akan bermain perlawanan akhir kerjayanya yang cemerlang dalam beregu bersama Rafael Nadal, pesaing lamanya. “Sudah tentu. Tidak syak lagi,” kata Federer selepas ditanya pada hari Rabu jika bekerjasama dengan Nadal akan merayu kepadanya.

“Bagi kami untuk melalui kerjaya yang kami berdua miliki dan tampil di sisi lain dan dapat menjalin hubungan yang baik mungkin merupakan mesej yang bagus untuk bukan sahaja tenis tetapi sukan dan mungkin juga seterusnya.”

Setelah mengumumkan minggu lepas bahawa dia akan bersara di Piala Laver di London, Federer berkata dia hanya boleh bersaing dalam acara beregu kerana terhad dengan lututnya yang telah dibaiki melalui pembedahan.

Dia akan bermain satu perlawanan pada hari Jumaat, hari pembukaan pertandingan, dan kemudian dia akan tamat selepas lebih 1,500 perlawanan dan 20 gelaran grand slam sejak penampilan sulungnya pada 1998.

“Saya berada di tempat yang sangat bimbang, takut untuk berdepan dengan muzik, media, peminat dan segala-galanya,” kata Federer. “Mampu bercakap mengenainya dengan cara biasa tanpa emosi, hanya kerana saya tahu betapa ia bermakna kepada saya.”

Tiada persaraan yang mudah, tetapi peringkat akhir untuk Federer amat rumit. Perlawanan perseorangan terakhirnya akan turun sebagai kekalahan kejam oleh Hubert Hurkacz pada suku akhir Wimbledon tahun lalu, lututnya mengalah apabila tewas set ketiga 6-0.

Federer menjalani pembedahan pada bulan Ogos dan memulakan pemulihan dengan tujuan untuk kembali ke persaingan penuh, hanya untuk lebih banyak komplikasi muncul.

“Anda mula menjadi terlalu pesimis. Kemudian saya juga mendapat imbasan semula yang tidak seperti yang saya mahukan. Pada satu ketika anda duduk dan pergi: ‘OK, kita berada di persimpangan di sini, di persimpangan jalan, dan anda perlu mengambil selekoh. Jalan mana ni?’ Saya tidak bersedia untuk pergi ke arah: ‘Mari kita mempertaruhkan semuanya.’ Saya tidak bersedia untuk itu.”

‘Hari yang menyedihkan untuk tenis’: Andy Murray memberi penghormatan kepada Federer yang akan bersara – video

Untuk sekian lama, dia dikenali dan dikagumi kerana bagaimana dia berjaya mengelakkan kecederaan besar. Dia berkata dia sentiasa berfikir dia akan menamatkan kerjayanya tanpa menjalani pembedahan, tetapi dia terpaksa akur dengan tiga pembedahan lutut sejak 2020. Dia berkata dia tidak mengalami kesakitan ketika bermain, tetapi beberapa tahun lalu telah meninggalkan parut mental yang membantu membimbing dia untuk bersara.

Walaupun dia berfikir untuk mengumumkan persaraannya sebelum Terbuka AS, Federer memutuskan dia mahu hadir dan menamatkannya dengan catatan yang betul. Piala Laver, acara yang dimiliki oleh syarikat pengurusannya, Team8, adalah tempat yang sesuai. Ia berada di London’s O2 Arena, di mana dia memenangi dua gelaran ATP Finalsnya, dan di bandar itulah yang menentukan kerjayanya selepas memenangi gelaran grand slam pertamanya di Wimbledon pada 2003 dan rekod lelaki lapan gelaran Wimbledon.

“Memiliki semua lelaki lain di sekeliling saya berasa seperti saya tidak akan kesepian mengumumkan persaraan saya,” katanya. “Bukannya saya mahu merampas acara ini atau apa-apa, tetapi saya sentiasa berasa kasihan kepada pemain yang kadang-kadang bersara dalam jelajah, berkata: ‘Saya akan bermain satu perlawanan lagi,’ kemudian pada satu ketika anda kalah dan di sana anda berdiri bersendirian.”

Dalam acara terakhirnya, itu tidak akan berlaku. “Di sini saya cuba bersedia untuk beregu terakhir, dan kita akan lihat dengan siapa dia,” katanya. “Saya gementar untuk masuk kerana saya sudah lama tidak bermain. Saya harap saya boleh menjadi agak kompetitif.”

We would love to say thanks to the writer of this short article for this outstanding web content

Roger Federer berharap untuk meninggalkan tenis dalam acara beregu bersama Rafael Nadal


Explore our social media profiles and also other pages related to themhttps://paw6.info/related-pages/