Serena Williams Bersara Menyebabkan Warga Kanada Bergegas Mengucapkan Selamat Tinggal

TORONTO – Karl Hale telah menjadi pengarah kejohanan di Terbuka Bank Negara sejak 2006 dan tidak pernah melihat apa-apa seperti 24 jam selepas Serena Williams berkata dia akan menamatkan kerjaya tenis profesionalnya.

“Kami mendengarnya pagi semalam, dan serta-merta jualan tiket meningkat,” kata Hale. “Di ruang rehat pemain, anda mendengar perbualan itu. Ini kali pertama saya melihat begitu ramai pemain menonton latihan. Dia berlatih pada pukul 9 pagi, dan semua orang di luar sana memerhatikannya.”

Williams, yang bermain perlawanan pusingan kedua menentang Belinda Bencic dari Switzerland pada malam Rabu, melangkah ke gelanggang dengan semua orang sedar dia boleh bertanding buat kali terakhir di hadapan peminat tenis Kanada pada kejohanan ini.

“Tetapi saya harap tidak,” kata Hale, yang mengenali Serena dan kakaknya Venus selama lebih 20 tahun sejak mereka mula datang ke Toronto.

Stadium di utara pusat bandar dipenuhi 12,500 peminat, dan kejohanan itu menyediakan kawasan tontonan luar – buat kali pertama – untuk 5,000 lagi.

Menjelang Serena Williams mengambil gelanggang — yang dia lakukan dengan menundukkan kepala dan ekspresi serius — video dengan ucapan dari juara bersara Billie Jean King dan beberapa bintang yang sedang meningkat naik dalam jelajah itu, Coco Gauff, Leylah Fernandez dan Bianca Andreescu, bermain untuk orang ramai. Wayne Gretzky, pemain terhebat dalam sejarah hoki, mempunyai mesej untuk pemain terhebat dalam tenis wanita.

“Serena Williams, Willie O’Ree dalam hoki, Jackie Robinson dalam besbol,” kata Gretzky. “Mereka mengubah segala-galanya. Mereka mengubah budaya sukan dan apa yang Serena lakukan untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan di seluruh dunia adalah menakjubkan. Serena, tahniah atas kerjaya yang hebat.”

Terbuka Bank Negara adalah satu-satunya perhentian Kanada untuk jelajah WTA dan ATP setiap Ogos, memisahkan acara lelaki dan wanita antara Toronto dan Montreal dan berselang seli setiap tahun. Tiba-tiba, perlawanan Williams pada malam Rabu di Toronto menjadi tiket paling hangat dalam sukan.

Hale berkata selepas berita persaraan tersebar, kejohanan itu menjual lebih banyak tiket untuk pertarungan Williams-Bencic berbanding mana-mana perlawanan lelakinya, yang terkenal dengan kejohanan yang bermula pada 1881, menjadikannya hampir setua Kanada sendiri. (Kanada diasaskan pada tahun 1867, dan kejohanan wanita bermula pada tahun 1892.)

Perlawanan pusingan 32 adalah seri yang lebih besar berbanding keseluruhan kejohanan wanita 2017, katanya.

Hale telah dikebumikan dalam permintaan temu duga untuk Williams – jawapannya adalah “tidak” – dan permintaan untuk tiket daripada atlet, pemuzik dan pelakon seperti Adam Sandler yang sedang membuat penggambaran filem di bandar – jawapannya adalah “ya,” hingga satu tahap.

“Kami tidak mempunyai sebarang ruang lagi,” kata Hale.

“Ia akan menjadi malam yang sangat emosional untuknya,” katanya. “Dia tidak pasti bagaimana untuk mengendalikannya, tetapi ia benar-benar akan terkena pada saat sebelum perlawanan.”

Peminat, yang memberi Williams dua tepukan gemuruh sebelum perlawanan bermula, memegang papan tanda yang berbunyi: “Serena Williams untuk Perdana Menteri,” “Canada Loves Serena,” dan “Queen.”

Hale mengadakan makan malam selama empat jam di Harbour 60, restoran stik Toronto yang mahal, dengan Serena dan Venus Williams pada malam Sabtu.

“Dia tidak memberitahu saya bahagian Vogue akan datang, tetapi dia bercakap bahawa persaraan sudah dekat,” katanya. “Semua tanda itu pasti menunjukkan persaraan Terbuka AS. Dia benar-benar bersedia untuk bergerak ke hadapan dengan bab seterusnya dalam kehidupan barunya. Dia teruja, dia tidak sedih, tetapi dia akan menjadi sangat, sangat beremosi malam ini. Saya rasa ia belum terkena dia lagi.”

Semasa kemenangan straight set Serena Willilams ke atas Nuria Parrizas-Diaz dari Sepanyol pada hari Isnin, kebanyakan penonton berdiri dan tunduk ke arah Williams.

Selepas perlawanan itu, Williams menghantar telegraf artikel Vogue yang tinggal beberapa jam sebelum dijatuhkan, mengatakan bahawa dia semakin “lebih dekat dengan cahaya” dan “kebebasan.”

Dia jelas berseronok di Toronto. Pada hujung minggu sebelum kejohanan bermula, dia dan suaminya, Alexis Ohanian, dan anak perempuan mereka, Olympia, pergi ke Zaman Pertengahan, pertunjukan teater dengan mahkota dan pedang. Kemudian pada hari Isnin, dia menang, buat kali pertama dalam lebih daripada setahun. “Saya lupa bagaimana rasanya,” katanya.

Itulah kali pertama Olympia menjalani perlawanan penuh, dan dia merendahkan ibunya — langkah yang perlu dilakukan semasa anda berumur 4 tahun — selepas kemenangannya. “Saya sangat teruja,” kata Williams. “Adalah bagus untuk dia mempunyai ingatan itu. Dia tidak pernah mengalaminya kerana saya selalu menjauhkan dia.”

Salah satu imej yang paling kekal dalam kejohanan ini — sehingga malam Rabu — muncul selepas itu Williams terpaksa keluar dari perlawanan akhir perseorangan wanita awal tahun 2019 kerana kekejangan belakang. Lawannya, Andreescu, menghampiri garis tepi dan bertanya kepada juara kejohanan Grand Slam 23 kali jika dia boleh memeluknya.

Andreescu, yang kemudiannya menewaskan Williams dalam Akhir Terbuka AS 2019mengimbas kembali ikatan emosinya selepas perlawanan dengan Williams selepas kemenangan straight-set ke atas Daria Kasatkina dari Rusia pada malam Selasa.

“Di Toronto, kami mempunyai perbualan yang baik, dan di Terbuka AS dia berkata beberapa perkara yang sangat baik kepada saya di bilik persalinan,” kata Andreescu. Dia menambah bahawa dia berasa “bersyukur kerana mendapat peluang untuk memainkannya dan berhubung dengannya dalam beberapa cara. Mungkin saya akan dapatkan satu lagi.”

Ketika Williams menutup kariernya, set minda yang serba kekurangan sedang berlaku. Hanya segelintir tiket untuk perlawanan hari Rabu telah disenaraikan dengan penjual semula, menunjukkan bahawa perlawanan terakhir Williams di Kanada tidak dijual pada sebarang harga.

Rakan pemain Williams pada kejohanan itu juga takut mereka akan terlepas. Iga Swiatek, pemain No. 1 dunia, Gauff, Emma Raducanu dan pemain Kanada Fernandez, Rebecca Marino dan Carol Zhao tidak pernah bermain menentang Williams dan dengan sedih berkata mereka berharap untuk berkongsi gelanggang dengannya sebelum terlambat.

Tumpuan dan orang ramai akan terus mengikuti Williams dari sini ke Ohio, dan seterusnya ke New York, di mana dia memenangi gelaran perseorangan Grand Slam pertamanya pada 1999 ketika berusia 17 tahun.

Marino berkata adalah wajar bahawa Williams sekurang-kurangnya akan bermain sekali lagi di Terbuka AS dan ia akan membuat selamat tinggal yang sempurna untuk sukan itu. “Itulah, saya fikir, tempat untuk melakukannya,” katanya.



We would like to thank the writer of this short article for this remarkable material

Serena Williams Bersara Menyebabkan Warga Kanada Bergegas Mengucapkan Selamat Tinggal


Take a look at our social media accounts as well as other pages related to themhttps://paw6.info/related-pages/