Cemuhan Nampak Seperti Giger, Tetapi Mungkin Bermain Seperti Saksi – IGN

Cemuhan terasa seolah-olah ia terumbang-ambing di tebing yang diliputi gunk antara “mengganggu yang menarik” dan “sengaja menggelikan.” Dalam sejam atau lebih saya bermain permainan ini – bahagian pembukaan tanpa tutorial sepenuhnya – saya diperkenalkan dengan suasana bioteknologi yang benar-benar tidak menyenangkan, menunjukkan bagaimana banyak teka-teki legapnya akan dihubungkan bersama untuk membentuk rantaian penceritaan tanpa perkataan yang kemas, dan perlahan-lahan ditolak olehnya sekali-sekala melangkaui fleshscape terhutang Giger dan menjadi seram badan lurus yang kurang mengagumkan.

Teras Scorn ada dalam teka-tekinya. Ia mungkin bermain dari perspektif FPS, dan kadang-kadang menawarkan anda apa yang kelihatan seperti senjata, tetapi ini adalah permainan otak pada terasnya. Bermula dengan watak utama misteri anda yang benar-benar merobek diri mereka sendiri daripada landskapnya yang kelihatan seperti hidup, Scorn tidak memberikan petunjuk pada skrin tentang apa yang perlu dilakukan, atau cara apa-apa berfungsi, meninggalkan anda menyusuri koridor dunianya yang beralun perlahan, sekali-sekala melekat tangan anda ke dalam mengerikan alat hanya untuk melihat apa yang berlaku.

Untuk penghargaan Scorn, pendekatan terarah kendiri ini berfungsi dengan baik. Dengan pantas, anda diberikan (dengan baik, ditanam dengan ganas) peralatan yang membolehkan anda memanipulasi jentera bioteknologi, membolehkan anda mencuba dan mengetahui gunanya apa-apa sahaja. Pemain kemudian tertarik pada satu teka-teki – buka kunci pintu besar ini – yang anda sedari secara perlahan-lahan, sebenarnya, terdiri daripada berbilang teka-teki yang lebih kecil yang mesti dirantai bersama.

Ini terdiri daripada perkara yang aneh (satu teka-teki tentang mendapatkan telur yang besar dan menjijikkan dari dinding sebenarnya adalah mudah teka-teki gelongsor dalam menyamar) kepada yang benar-benar pelik (satu bahagian telah saya menggunakan apa yang kelihatan seperti senapang bolt rumah penyembelihan untuk memusnahkan mesin terapung, memuntahkan wap dalam usaha untuk… memberi makan kepada ruang yang besar?). Ini adalah cara yang sangat elegan untuk mengikat permainan ke dunia dan sebaliknya – dan gabungan reka bentuk lepas tangan dan lokasi yang sangat tidak dikenali menjadikannya satu cabaran yang memuaskan untuk diselesaikan.

Kisah Scorn nampaknya sengaja dibiarkan kosong seperti penyelesaian teka-tekinya – Saya bayangkan untuk mentafsir dunia ini memerlukan usaha mental yang sama seperti permainan – tetapi rasanya jelas bahawa kita berada di lokasi yang mengerikan yang telah menjadi lebih mengerikan untuk dipecahkan. . Untuk sebahagian besar, ia sangat unik setakat permainan, satu pujian yang layak kepada orang-orang seperti Cronenberg, Giger, malah mungkin juga Junji Ito.

Walau bagaimanapun, pada satu ketika, saya merasakan ia lebih dekat kepada sesuatu seperti Agony; mengamalkan rasa tidak menyenangkan yang lebih menggembirakan, voyeuristik. Tanpa memberikan terlalu banyak tentang penyelesaian, teka-teki teras di kawasan pembukaan ini tertumpu pada menggunakan orang yang hampir seperti janin sebagai cara anda melarikan diri. Perbatuan anda mungkin berbeza-beza, tetapi terpaksa mencacatkan mereka berulang kali – melihat mereka menggeliat, menjerit, dan tanpa kata-kata meminta anda berhenti – berasa kurang seperti tipu muslihat dan lebih seperti provokasi kepada saya. Ia menangkis, tetapi tidak seperti yang saya jangkakan daripada apa yang kelihatan sebaliknya seperti latihan dalam seram yang tenang dan menjalar.

Saya akan sangat berminat untuk melihat sejauh mana sebahagian daripada permainan yang lebih luas ini menjadi lebih suram, paling tidak kerana ia mengubah sepenuhnya mood yang disediakan oleh teka-teki yang lain. Pada tahap terbaiknya, Scorn sudah berasa seperti pendekatan yang sangat ganjil dan bertimbang rasa untuk membingungkan yang lebih terbuka, mungkin paling mudah dibandingkan dengan The Witness. Secara peribadi, itulah yang saya harap dapat melihat lebih banyak lagi – tetapi jika anda sedang mencari dos ketidakselesaan yang sebenar, nampaknya anda telah dilindungi di sana juga. Keseimbangan antara kedua-dua pihak akan menjadi kunci kejayaannya.

Joe Skrebels ialah Editor Eksekutif Berita IGN. Ikuti dia Twitter. Ada petua untuk kami? Ingin membincangkan cerita yang mungkin? Sila hantar e-mel ke newstips@ign.com.



We wish to give thanks to the author of this post for this incredible material

Cemuhan Nampak Seperti Giger, Tetapi Mungkin Bermain Seperti Saksi – IGN


Our social media pages here and other related pages herehttps://paw6.info/related-pages/